Siirry sisältöön

Digitaalisuus varhaiskasvatuksessa ei enää tarkoita erillistä, laitteille omistettua tuokiota. Uudet lukutaidot -hankekunnissa digitaaliset välineet halutaan luontevaksi osaksi arkea, pedagogiikkaa rikastuttamaan. Tässä jutussa esitellään parhaita vinkkejä ja käytänteitä Orimattilasta ja Riihimäeltä. 

Liikuntaa ja lasten omia projekteja Orimattilassa

Koordinaattori Hanna Katajarinne kertoo, miten DigiLaukka-hankkeessa on kokeiltu digiliikuntaa eri tavoin. iPadien omalla videotoiminnolla ja Reversemovie-sovelluksella on tutkittu, miltä hyppiminen ja kuperkeikat näyttävät hidastettuina tai takaperin tehtyinä. Arkea rikastuttavat asiat voivat joskus olla todella yksinkertaisia: metsäretkelle otettiin mukaan kullanvärinen taulunkehys, ja lapset saivat ottaa itsestään muotokuvia kultaisissa kehyksissä.

Yksi onnistuneimpia kokeiluja ovat Orimattilassa olleet jokaviikkoiset Lasten omat Teamsit. Yhdessä on ihmetelty etäyhteyden ottamista toisiin ryhmiin, kameran käyttöä ja muuta. Joskus Lasten Teamsissa on järjestettyä ohjelmaa ja vierailuja, kuten etäyhteyden välityksellä järjestetty palomiehen vierailu 112-päivänä.

Katajarinne kertoo esimerkin siitä, miten päiväkodissa digitaalisuus on saatu osaksi arkea. Lapset pääsivät myös osallistumaan toiminnan suunnitteluun, kun vuoden teemaksi äänestettiin prinsessat ja ritarit. Aihe on näkynyt päiväkodin toiminnassa pitkin vuotta. Digitaalisuus yhdistyi ritareihin ja prinsessoihin, kun lapset tekivät Beebot -roboteille aarrekarttaruudukon, jolla sitten ohjelmoivat botteja aarteen luo.

Riihimäen paras vinkki on kamerakynä-menetelmä

Hanketyöntekijä Silja Takalan mukaan kamerakynä-menetelmä on helppo ottaa käyttöön varhaiskasvatuksessa. Riihimäellä henkilökuntaa on koulutettu menetelmän käyttöön, mutta verkossa on myös vapaasti tarjolla koulutus, johon voi jokainen itse tutustua. Menetelmässä videota tai kuvia käytetään tuottamaan toimintaa ja ilmaisemaan ajattelua, kameraa siis käytetään ikään kuin kynällä kirjoittamisen sijaan – siitä menetelmän nimitys. Kamerakynä-tuokiossa kuvia tai videota ei muokata eikä tallenneta, joten erityisosaamista ei tarvita. Menetelmä koostuu kahdesta osasta, kuvaustehtävästä ja katselutehtävästä. Lapset ottavat tiettyyn aiheeseen liittyvää kuvamateriaalia, jonka jälkeen tutustutaan muiden tuotoksiin. Tästä seuraa toimintaa ja keskustelua. Kamerakynä- tehtävien tekemisessä tärkeää on yhteisöllisyys. Tehtävät tehdään aina porukassa.

Takala kertoo myös koulutuksessa saadun hyvän vinkin: jos laitteita ei ole tarpeeksi voi esimerkiksi huoltajilta tiedustella olisiko heillä tarpeettomia laitteita kotona. Riihimäellä onkin ryhdytty keräämän vanhoja älypuhelimia lasten käyttöön kamerakynätehtäviä varten. Laiteasioista Takala kertoo lisäksi, että päiväkoteihin hankitaan lasten tabletteja, kun taas perhepäivähoitajien käyttöön on hankittu chromebookeja.

Tietosuoja ja sovellukset

Mitä tahansa kivalta vaikuttavaa sovellusta ei toki voida ottaa varhaiskasvatuksen käyttöön. Takala mainitsee esimerkin: jos lasten kuvista tehdään digikirja jossain sovelluksessa, joudutaan lasten kuvia lataamaan sovelluksen palvelimeen ja miettimään, ovatko kuvat siellä turvassa. Sovellusten tietosuojaan liittyvät kysymysten selvittäminen aiheuttaakin kunnissa paljon työtä: mikä on turvallista ja tarkoituksenmukaista varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteita silmällä pitäen? Jokainen kunta tekee omat, itsenäiset päätökset varhaiskasvatuksessa käytettävistä sovelluksista. Kuntien välissä saattaa olla suuria eroja näissä linjauksissa. Samat kysymykset tietosuojasta nousevat esiin myös, kun järjestetään yhteydenpito huoltajiin, jotka usein myös haluavat nähdä dokumentointia lasten teoksista ja arjesta.

Tekstin laati: Leena Pylkkö, KAVI. Artikkelin kuva: Hanna Katajarinne.

P.S. Opetuksen järjestäjä, eli kunta, arvioi oppimissovellusten, viestintävälineiden, sosiaalisen median palveluiden ja digitaalisten pelien tietosuojan ja tietoturvan tason, sekä voidaanko niitä käyttää opetuksessa tai viestinnän välineenä. Opetushallitus ja Kansallinen audiovisuaalinen instituutti eivät siis ota kantaa siihen, sopivatko tässä jutussa mainitut sovellukset opetuskäyttöön. Lisätietoa opetuksen järjestäjän velvollisuksista löydät Opetushallituksen sivuilta.