Käytännön taidot ja oma tuottaminen
Sivun sisältö
Miten kuvauksia luetaan?
Kuvaukset on rakennettu jatkumoksi, jossa osaaminen kumuloituu.
- Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kuvauksia luetaan yhtenä kokonaisuutena.
- Vuosiluokkien 1–2 kuvausta voi lukea sellaisenaan tai rinnakkain varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kuvausten kanssa.
- Vuosiluokkien 3–6 kuvausta luetaan vuosiluokkien 1–2 kuvausten kanssa rinnakkain.
- Vuosiluokkien 7–9 kuvausta luetaan vuosiluokkakokonaisuuksien 1–2 ja 3–6 kuvausten kanssa rinnakkain.
Tekniset perustaidot
Varhaiskasvatuksessa
- …henkilöstö varmistaa, että digitaalista osaamista edistävät välineet ovat tarkoituksenmukaisessa käytössä. Tarvittaessa henkilöstö informoi varhaiskasvatuksen järjestäjää oppimisympäristöä koskevista puutteista.
- …henkilöstö tekee oppimisympäristössä olevat välineet ja laitteet lapsille tutuksi. Lasten kanssa opetellaan, että teknologia on luonteva osa oppimisympäristöä.
- …henkilöstö näyttää esimerkkiä teknologian tarkoituksenmukaisesta käytöstä arjessa.
- …lasten kanssa opetellaan laitteiden ja välineiden turvallista ja huolellista käyttöä.
- …tutkitaan ja ihmetellään teknologiaa arjen ympäristöissä.
- …henkilöstö osallistuu mahdollisuuksien mukaan digitaalisen osaamisen edistämiseen liittyvään täydennyskoulutukseen.
- …henkilöstö tietää, mistä saa digitaalisten ympäristöjen käytön tukea, ja hakee sitä tarvittaessa.
- …henkilöstö keskustelee huoltajien kanssa mahdollisesta lasten omien välineiden ja laitteiden käytöstä.
- …tutkitaan lasten omia leluja ja niiden toimintaperiaatteita.
- …opetellaan käynnistämään ja sammuttamaan mobiililaite. Laitetta opetellaan lataamaan.
- …harjoitellaan käyttämään mobiililaitteen ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia.
- …opetellaan nimeämään välineitä ja tunnistamaan yleisimpiä symboleja.
- …keskustellaan siitä, mikä on internet. Lasten kanssa opetellaan, mikä on selain ja mitä selaaminen tarkoittaa.
- …tutkitaan ja kokeillaan erilaisia näppäimistöjä. Lasten kanssa harjoitellaan erilaisia tapoja ohjata laitetta.
Esiopetuksessa
- …havainnoidaan ja tutustutaan arjen teknologiaan.
- …keskustellaan teknologian merkityksestä lasten elämässä.
- …opetellaan digitaalisten ympäristöjen käyttö- ja toimintaperiaatteisiin liittyvää sanastoa.
- …opetellaan laatimaan ja noudattamaan yksinkertaisia digitaalisiin palveluihin liittyviä ohjeita.
- …opetellaan näppäintaitoja ja näppäimistön käytön alkeita sekä tutustutaan hiiren käyttöön.
Vuosiluokilla 1-2 oppilas…
- …havainnoi ja ymmärtää teknologian vaikutuksia arjessa.
- …osaa käsitellä laitteita, oheislaitteita ja tarvikkeita huolellisesti. Hän osaa toimia, jos laite rikkoutuu tai katoaa.
- …osaa ohjatusti liittää laitteen langattomaan verkkoon.
- …osaa kirjautua laitteelle ja ympäristöihin omalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
- …osaa käytössä olevien laitteiden perustoiminnot.
- …osaa tarvittaessa tulostaa.
- …ymmärtää käytössään olevien digitaalisten ympäristöjen keskeisiin toimintoihin liittyvät käsitteet ja symbolit.
- …ymmärtää, mikä on internet, mikä on selain ja mitä selaaminen tarkoittaa. Hän osaa käyttää selainta.
- …erottaa käyttöjärjestelmän ja ohjelman/sovelluksen.
- …noudattaa yksinkertaisia ohjeita toimiessaan digitaalisissa ympäristöissä. Hän osaa kertoa, mitä tekee.
- …osaa käyttää erilaisia tapoja ohjata laitetta ja syöttää tekstiä.
- …osaa ratkaista laitteiden yleisiä häiriötilanteita.
- …ymmärtää laitteiden asetuksia ja osaa muuttaa niitä tarkoituksenmukaisesti.
- …osaa ladata ja ottaa käyttöön sallittuja sovelluksia.
- …tunnistaa joitakin teknologiaan liittyviä suureita ja mittayksiköitä.
Vuosiluokilla 3–6 oppilas…
- …ymmärtää laitteiden, ohjelmistojen ja palveluiden monipuolisuutta.
- …ymmärtää eri oppiaineille ominaisia tapoja käyttää teknologiaa.
- …ymmärtää käyttämiensä digitaalisten ympäristöjen käyttö- ja toimintalogiikkaa.
- …osaa toimia laitteen yleisimmissä häiriötilanteissa.
- …tuntee erilaisia tapoja liittää laitteita ja oheislaitteita, myös langattomasti. Hän osaa käyttää liittämiään oheislaitteita.
- …osaa liittää laitteen langattomaan verkkoon.
- …ymmärtää ja osaa muuttaa käyttöjärjestelmän asetuksia.
- …arvioi tulostamisen tarpeellisuutta ja osaa tulostamisen asetusten perustoiminnot.
- …osaa kuvata käyttämäänsä digitaalista ympäristöä asianmukaisilla käsitteillä.
- …ymmärtää, että on olemassa erilaisia tiedostoformaatteja.
- …osaa siirtää tiedostoja eri ympäristöissä.
- …osaa laatia ja noudattaa vaiheittaisia ohjeita toimiessaan digitaalisissa ympäristöissä.
- …harjoittelee kymmensormijärjestelmää. Hän harjoittelee sujuvaa tekstin tuottamista käytössään olevalla laitteella.
Vuosiluokilla 7–9 oppilas…
- …käyttää sujuvasti digitaalisiin ympäristöihin liittyviä käsitteitä.
- …käyttää eri tiedostotyyppejä oikeilla ohjelmilla.
- …hallitsee teknologiaan liittyviä suureita ja mittayksiköitä.
- …tuottaa ja käsittelee sujuvasti tekstiä käytössään olevalla laitteella.
- …auttaa toisia oppilaita digitaalisissa ympäristöissä toimimisessa.
- …seuraa teknologiaan liittyvää ajankohtaista keskustelua.
- …etsii ratkaisuja monimutkaisiin digitaalisten ympäristöjen ongelmiin eri lähteistä.
Toiminta eri ympäristöissä
Varhaiskasvatuksessa
- …henkilöstö tuntee ja käyttää tarkoituksenmukaisesti lapsen varhaiskasvatusta ja esiopetusta koskevia digitaalisia palveluita.
- …digitaalisia palveluita käytetään pedagogisessa dokumentoinnissa aktiivisesti.
- …digitaalisia ympäristöjä hyödynnetään osana kehityksen ja oppimisen tukea.
- …digitaalisia ympäristöjä hyödynnetään oppimisympäristössä moniaistisesti.
- …lasten kanssa tutustutaan kokeillen ja leikitellen sovelluksiin oppimisen alueiden aihepiirien kautta.
- …lasten kanssa pelataan ja tutkitaan pelien logiikoita. Lasten kanssa keksitään uusia ja muokataan tuttuja pelejä.
- …hyödynnetään digitaalisten ympäristöjen pelillisiä elementtejä.
Esiopetuksessa
- …käytetään sovelluksia monipuolisesti ja havainnoidaan niiden keskeisiä toimintaperiaatteita.
Vuosiluokilla 1-2 oppilas…
- …tietää koulun käytössä olevat digitaaliset palvelut ja osaa kirjautua niihin. Hän osaa käyttää digitaalisia palveluja vuosiluokalle riittävällä tavalla.
- …osaa ohjatusti siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten ympäristöjen välillä.
- …osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluita tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
- …osaa ohjatusti käyttää opetuksen ulkopuolisia paikallisesti käytössä olevia järjestelmiä, joissa on oppilaan koulunkäynnin kannalta merkityksellistä tietoa.
- …osaa avata ja sulkea sovelluksia sekä liikkua niiden välillä.
- …osaa ohjatusti antaa oikeuksia digitaalisille palveluille.
- …harjoittelee hahmottamaan oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
- …osaa hakea sovelluskaupasta itselleen kiinnostavia sovelluksia.
- …ymmärtää, mitä tarkoittaa, kun sovellus pyytää oikeuksia.
Vuosiluokilla 3–6 oppilas…
- …käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
- …osaa siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten palvelujen välillä.
- …osaa käyttää digitaalisia palveluja tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
- …osaa kirjautua mahdollisesti käytössä olevaan oppilashallintajärjestelmään ja tutustuu sen käyttöön.
- …osaa käyttää opetuksen ulkopuolisia paikallisesti käytössä olevia digitaalisia palveluja, joissa on oppilaan koulunkäynnin kannalta merkityksellistä tietoa.
- …osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
- …ymmärtää ja osaa muuttaa digitaalisten palvelujen oikeuksia.
- …osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
- …seuraa oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
- *…osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
Vuosiluokilla 7–9 oppilas…
- …käyttää luontevasti ja monipuolisesti digitaalisia palveluita osana opiskelua ja eri oppiaineille ominaisilla tavoilla.
- …osaa valita tarkoituksenmukaisen ja itselleen soveltuvan digitaalisen palvelun.
- …käyttää sujuvasti digitaalisia palveluja tarvittaessa eri laitteilla.
- …osaa asioida digitaalisesti häntä koskevissa yhteiskunnan palveluissa.
- …arvioi oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
- …osaa vertailla, arvioida ja ehdottaa käyttöön digitaalisia ympäristöjä.
- …kannustaa muita oppilaita digitaalisten ympäristöjen monipuoliseen käyttöön.
Tuottaminen
Varhaiskasvatuksessa
- …lasten kehittyvää kirjoitus- ja lukutaitoa tuetaan digitaalisten ympäristöjen avulla.
- …digitaalisia ympäristöjä hyödynnetään kielellä leikittelyssä.
- …pelataan pelejä, jotka kannustavat tuottamaan omaa sisältöä.
- …kuvataan, videoidaan ja muokataan sisältöä yksinkertaisilla toiminnoilla.
- …tehdään kuva- ja videoprojekteja.
- …sadutettaessa hyödynnetään digitaalisia ympäristöjä.
- …tehdään omia ja yhteisiä digitaalisia kirjoja laajan tekstikäsityksen mukaisesti.
- …harjoitellaan leikillistä lukemista ja kirjoittamista.
- …tehdään yksinkertaisia diagrammeja.
- …tehdään leikillisiä animaatioita.
Esiopetuksessa
- …tuotetaan ja tulkitaan viestejä digitaalisissa ympäristöissä.
- …käsitellään kuvia ja videoita monipuolisesti, leikillisesti ja kokeillen.
- …tuotetaan tekstejä laajan tekstikäsityksen mukaisesti.
Vuosiluokilla 1-2 oppilas…
- …osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä koulun digitaalisissa ympäristöissä.
- …harjoittelee löytämään tallennetun sisällön.
- …hallitsee tiedoston käsittelyn perustaitoja: tallentaa, kopioda, siirtää, poistaa.
- …ottaa kuvia, videokuvaa ja äänittää sekä tekee yksinkertaisia muokkauksia.
- …hyödyntää kameraa ja muita helppoja sovelluksia havaintojen tekemisessä ja tallentamisessa.
- …harjoittelee tuottamaan tekstiä digitaalisessa palvelussa (monimuotoiset tekstit).
- …tuottaa sisältöä puheen avulla.
- …osaa muokata tekstiä: tekstin aktivointi, kirjainkoon ja -lajin valinta.
- …osaa ohjatusti tehdä teoksen, jossa on tekstiä, ääntä, kuvia ja videokuvaa.
- …osaa tuottaa ja tulkita yksinkertaisia taulukoita ja diagrammeja.
- …harjoittelee kommentoimaan toisten tuottamia sisältöjä.
- …osaa käyttää kosketusnäyttökynää tarkoituksenmukaisesti.
- …tuntee erilaisia omaan tuottamiseen tarkoitettuja digitaalisia palveluita ja osaa käyttää niitä. Hän on kiinnostunut kuvien, videoiden ja äänen käsittelystä ja tuottaa sisältöä itsenäisesti.
Vuosiluokilla 3–6 oppilas…
- …osaa etsiä tallennetun tai jaetun sisällön. Käyttöjärjestelmän vaatiessa oppilas ymmärtää kansio- ja tiedostorakenteen.
- …osaa tallentaa ja jakaa sisältöä pilvipalvelussa. Hän osaa tarvittaessa lähettää tiedostoja.
- …osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
- …osaa tuottaa tekstiä digitaalisissa palveluissa. Hän osaa tuottaa tekstiä eri käyttötarkoituksiin (monimuotoiset tekstit).
- …hallitsee tekstinkäsittelyohjelman perusteet.
- …osaa tehdä yksinkertaisen animaation.
- …osaa taulukkolaskennan perusteet. Hän osaa tehdä taulukon ja siitä diagrammin.
- …osaa esitysgrafiikan perusteet. Hän osaa laatia esityksen.
- …osaa työstää sisältöä digitaalisessa ympäristössä yhdessä toisten kanssa.
- …osaa kommentoida ja antaa palautetta.
- …ymmärtää 3D-mallintamisen ja -tulostamisen mahdollisuuksia.
- …tuntee kuvan, videon ja äänen monipuoliseen käsittelyyn liittyviä digitaalisia palveluita ja käyttää niitä. Hän tuottaa ja jakaa editoitua sisältöä eri aiheista.
- …osaa luoda tiedoston yhteistä työskentelyä varten ja liittää muut oppilaat siihen.
Vuosiluokilla 7–9 oppilas…
- …osaa suunnitella loogisen kansio- ja tiedostorakenteen. Hän hallitsee tarvitsemiensa sisältöjen sijainnit.
- …osaa sommitella tekstejä, kuvia ja taulukoita.
- …osaa käyttää tekstissä tyylejä. Hän löytää tarvitsemansa erikoismerkit.
- …osaa tehdä viittaukset ja lähdeluettelon automaattisella viitetyökalulla.
- …käyttää digitaalisten ympäristöjen monipuolisia mahdollisuuksia tuottamisessa.
- …käyttää kuvan- ja videonkäsittelyohjelmia monipuolisesti.
- …osaa käyttää soluviittauksia, laskulausekkeita ja yleisimpiä funktioita taulukkolaskentaohjelmassa.
- …osaa tehdä tarkoituksenmukaisen diagrammin tilastollisesta datasta taulukkolaskentaohjelmalla.
- …osaa laatia laajoja, jäsenneltyjä esityksiä esitysgrafiikkaohjelmalla.
- …osaa osallistua yhteiseen kirjoittamis- tai muuhun sisällön tuottamisen prosessiin digitaalisessa palvelussa.
- …osaa valita julkaisutarkoitukseen soveltuvan kuvaformaatin ja muokata tiedoston julkaisuun sopivaan resoluutioon.
- …osaa asiasanoittaa ja käyttää aihetunnisteita aineiston järjestämiseksi.
- …osaa esittää parannusehdotuksia esitysten selkeyttämiseksi hyödyntäen digitaalisten palvelujen mahdollisuuksia.