Siirry sisältöön

Sivun sisältö

    Miten kuvauksia luetaan?

    Kuvaukset on rakennettu jatkumoksi, jossa osaaminen kumuloituu.

    • Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kuvauksia luetaan yhtenä kokonaisuutena.
    • Vuosiluokkien 1–2 kuvausta voi lukea sellaisenaan tai rinnakkain varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kuvausten kanssa.
    • Vuosiluokkien 3–6 kuvausta luetaan vuosiluokkien 1–2 kuvausten kanssa rinnakkain.
    • Vuosiluokkien 7–9 kuvausta luetaan vuosiluokkakokonaisuuksien 1–2 ja 3–6 kuvausten kanssa rinnakkain.
    Suodata listausta

    Tekniset perustaidot

    Varhaiskasvatuksessa

      • …henkilöstö varmistaa, että digitaalista osaamista edistävät välineet ovat tarkoituksenmukaisessa käytössä. Tarvittaessa henkilöstö informoi varhaiskasvatuksen järjestäjää oppimisympäristöä koskevista puutteista.
      • …henkilöstö tekee oppimisympäristössä olevat välineet ja laitteet lapsille tutuksi. Lasten kanssa opetellaan, että teknologia on luonteva osa oppimisympäristöä.
      • …henkilöstö näyttää esimerkkiä teknologian tarkoituksenmukaisesta käytöstä arjessa.
      • …lasten kanssa opetellaan laitteiden ja välineiden turvallista ja huolellista käyttöä.
      • …tutkitaan ja ihmetellään teknologiaa arjen ympäristöissä.
      • …henkilöstö osallistuu mahdollisuuksien mukaan digitaalisen osaamisen edistämiseen liittyvään täydennyskoulutukseen.
      • …henkilöstö tietää, mistä saa digitaalisten ympäristöjen käytön tukea, ja hakee sitä tarvittaessa.
      • …henkilöstö keskustelee huoltajien kanssa mahdollisesta lasten omien välineiden ja laitteiden käytöstä.
      • …tutkitaan lasten omia leluja ja niiden toimintaperiaatteita.
      • …opetellaan käynnistämään ja sammuttamaan mobiililaite. Laitetta opetellaan lataamaan.
      • …harjoitellaan käyttämään mobiililaitteen ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia.
      • …opetellaan nimeämään välineitä ja tunnistamaan yleisimpiä symboleja.
      • …keskustellaan siitä, mikä on internet. Lasten kanssa opetellaan, mikä on selain ja mitä selaaminen tarkoittaa.
      • …tutkitaan ja kokeillaan erilaisia näppäimistöjä. Lasten kanssa harjoitellaan erilaisia tapoja ohjata laitetta.

    Esiopetuksessa

      • …havainnoidaan ja tutustutaan arjen teknologiaan.
      • …keskustellaan teknologian merkityksestä lasten elämässä.
      • …opetellaan digitaalisten ympäristöjen käyttö- ja toimintaperiaatteisiin liittyvää sanastoa.
      • …opetellaan laatimaan ja noudattamaan yksinkertaisia digitaalisiin palveluihin liittyviä ohjeita.
      • …opetellaan näppäintaitoja ja näppäimistön käytön alkeita sekä tutustutaan hiiren käyttöön.

    Vuosiluokilla 1-2 oppilas…

      • …havainnoi ja ymmärtää teknologian vaikutuksia arjessa.
      • …osaa käsitellä laitteita, oheislaitteita ja tarvikkeita huolellisesti. Hän osaa toimia, jos laite rikkoutuu tai katoaa.
      • …osaa ohjatusti liittää laitteen langattomaan verkkoon.
      • …osaa kirjautua laitteelle ja ympäristöihin omalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
      • …osaa käytössä olevien laitteiden perustoiminnot.
      • …osaa tarvittaessa tulostaa.
      • …ymmärtää käytössään olevien digitaalisten ympäristöjen keskeisiin toimintoihin liittyvät käsitteet ja symbolit.
      • …ymmärtää, mikä on internet, mikä on selain ja mitä selaaminen tarkoittaa. Hän osaa käyttää selainta.
      • …erottaa käyttöjärjestelmän ja ohjelman/sovelluksen.
      • …noudattaa yksinkertaisia ohjeita toimiessaan digitaalisissa ympäristöissä. Hän osaa kertoa, mitä tekee.
      • …osaa käyttää erilaisia tapoja ohjata laitetta ja syöttää tekstiä.
      • …osaa ratkaista laitteiden yleisiä häiriötilanteita.
      • …ymmärtää laitteiden asetuksia ja osaa muuttaa niitä tarkoituksenmukaisesti.
      • …osaa ladata ja ottaa käyttöön sallittuja sovelluksia.
      • …tunnistaa joitakin teknologiaan liittyviä suureita ja mittayksiköitä.

    Vuosiluokilla 3–6 oppilas…

      • …ymmärtää laitteiden, ohjelmistojen ja palveluiden monipuolisuutta.
      • …ymmärtää eri oppiaineille ominaisia tapoja käyttää teknologiaa.
      • …ymmärtää käyttämiensä digitaalisten ympäristöjen käyttö- ja toimintalogiikkaa.
      • …osaa toimia laitteen yleisimmissä häiriötilanteissa.
      • …tuntee erilaisia tapoja liittää laitteita ja oheislaitteita, myös langattomasti. Hän osaa käyttää liittämiään oheislaitteita.
      • …osaa liittää laitteen langattomaan verkkoon.
      • …ymmärtää ja osaa muuttaa käyttöjärjestelmän asetuksia.
      • …arvioi tulostamisen tarpeellisuutta ja osaa tulostamisen asetusten perustoiminnot.
      • …osaa kuvata käyttämäänsä digitaalista ympäristöä asianmukaisilla käsitteillä.
      • …ymmärtää, että on olemassa erilaisia tiedostoformaatteja.
      • …osaa siirtää tiedostoja eri ympäristöissä.
      • …osaa laatia ja noudattaa vaiheittaisia ohjeita toimiessaan digitaalisissa ympäristöissä.
      • …harjoittelee kymmensormijärjestelmää. Hän harjoittelee sujuvaa tekstin tuottamista käytössään olevalla laitteella.

    Vuosiluokilla 7–9 oppilas…

      • …käyttää sujuvasti digitaalisiin ympäristöihin liittyviä käsitteitä.
      • …käyttää eri tiedostotyyppejä oikeilla ohjelmilla.
      • …hallitsee teknologiaan liittyviä suureita ja mittayksiköitä.
      • …tuottaa ja käsittelee sujuvasti tekstiä käytössään olevalla laitteella.
      • …auttaa toisia oppilaita digitaalisissa ympäristöissä toimimisessa.
      • …seuraa teknologiaan liittyvää ajankohtaista keskustelua.
      • …etsii ratkaisuja monimutkaisiin digitaalisten ympäristöjen ongelmiin eri lähteistä.

    Toiminta eri ympäristöissä

    Varhaiskasvatuksessa

      • …henkilöstö tuntee ja käyttää tarkoituksenmukaisesti lapsen varhaiskasvatusta ja esiopetusta koskevia digitaalisia palveluita.
      • …digitaalisia palveluita käytetään pedagogisessa dokumentoinnissa aktiivisesti.
      • …digitaalisia ympäristöjä hyödynnetään osana kehityksen ja oppimisen tukea.
      • …digitaalisia ympäristöjä hyödynnetään oppimisympäristössä moniaistisesti.
      • …lasten kanssa tutustutaan kokeillen ja leikitellen sovelluksiin oppimisen alueiden aihepiirien kautta.
      • …lasten kanssa pelataan ja tutkitaan pelien logiikoita. Lasten kanssa keksitään uusia ja muokataan tuttuja pelejä.
      • …hyödynnetään digitaalisten ympäristöjen pelillisiä elementtejä.

    Esiopetuksessa

      • …käytetään sovelluksia monipuolisesti ja havainnoidaan niiden keskeisiä toimintaperiaatteita.

    Vuosiluokilla 1-2 oppilas…

      • …tietää koulun käytössä olevat digitaaliset palvelut ja osaa kirjautua niihin. Hän osaa käyttää digitaalisia palveluja vuosiluokalle riittävällä tavalla.
      • …osaa ohjatusti siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten ympäristöjen välillä.
      • …osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluita tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
      • …osaa ohjatusti käyttää opetuksen ulkopuolisia paikallisesti käytössä olevia järjestelmiä, joissa on oppilaan koulunkäynnin kannalta merkityksellistä tietoa.
      • …osaa avata ja sulkea sovelluksia sekä liikkua niiden välillä.
      • …osaa ohjatusti antaa oikeuksia digitaalisille palveluille.
      • …harjoittelee hahmottamaan oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
      • …osaa hakea sovelluskaupasta itselleen kiinnostavia sovelluksia.
      • …ymmärtää, mitä tarkoittaa, kun sovellus pyytää oikeuksia.

    Vuosiluokilla 3–6 oppilas…

      • …käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
      • …osaa siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten palvelujen välillä.
      • …osaa käyttää digitaalisia palveluja tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
      • …osaa kirjautua mahdollisesti käytössä olevaan oppilashallintajärjestelmään ja tutustuu sen käyttöön.
      • …osaa käyttää opetuksen ulkopuolisia paikallisesti käytössä olevia digitaalisia palveluja, joissa on oppilaan koulunkäynnin kannalta merkityksellistä tietoa.
      • …osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
      • …ymmärtää ja osaa muuttaa digitaalisten palvelujen oikeuksia.
      • …osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
      • …seuraa oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
    • *…osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.

    Vuosiluokilla 7–9 oppilas…

      • …käyttää luontevasti ja monipuolisesti digitaalisia palveluita osana opiskelua ja eri oppiaineille ominaisilla tavoilla.
      • …osaa valita tarkoituksenmukaisen ja itselleen soveltuvan digitaalisen palvelun.
      • …käyttää sujuvasti digitaalisia palveluja tarvittaessa eri laitteilla.
      • …osaa asioida digitaalisesti häntä koskevissa yhteiskunnan palveluissa.
      • …arvioi oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
      • …osaa vertailla, arvioida ja ehdottaa käyttöön digitaalisia ympäristöjä.
      • …kannustaa muita oppilaita digitaalisten ympäristöjen monipuoliseen käyttöön.

    Tuottaminen

    Varhaiskasvatuksessa

      • …lasten kehittyvää kirjoitus- ja lukutaitoa tuetaan digitaalisten ympäristöjen avulla.
      • …digitaalisia ympäristöjä hyödynnetään kielellä leikittelyssä.
      • …pelataan pelejä, jotka kannustavat tuottamaan omaa sisältöä.
      • …kuvataan, videoidaan ja muokataan sisältöä yksinkertaisilla toiminnoilla.
      • …tehdään kuva- ja videoprojekteja.
      • …sadutettaessa hyödynnetään digitaalisia ympäristöjä.
      • …tehdään omia ja yhteisiä digitaalisia kirjoja laajan tekstikäsityksen mukaisesti.
      • …harjoitellaan leikillistä lukemista ja kirjoittamista.
      • …tehdään yksinkertaisia diagrammeja.
      • …tehdään leikillisiä animaatioita.

    Esiopetuksessa

      • …tuotetaan ja tulkitaan viestejä digitaalisissa ympäristöissä.
      • …käsitellään kuvia ja videoita monipuolisesti, leikillisesti ja kokeillen.
      • …tuotetaan tekstejä laajan tekstikäsityksen mukaisesti.

    Vuosiluokilla 1-2 oppilas…

      • …osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä koulun digitaalisissa ympäristöissä.
      • …harjoittelee löytämään tallennetun sisällön.
      • …hallitsee tiedoston käsittelyn perustaitoja: tallentaa, kopioda, siirtää, poistaa.
      • …ottaa kuvia, videokuvaa ja äänittää sekä tekee yksinkertaisia muokkauksia.
      • …hyödyntää kameraa ja muita helppoja sovelluksia havaintojen tekemisessä ja tallentamisessa.
      • …harjoittelee tuottamaan tekstiä digitaalisessa palvelussa (monimuotoiset tekstit).
      • …tuottaa sisältöä puheen avulla.
      • …osaa muokata tekstiä: tekstin aktivointi, kirjainkoon ja -lajin valinta.
      • …osaa ohjatusti tehdä teoksen, jossa on tekstiä, ääntä, kuvia ja videokuvaa.
      • …osaa tuottaa ja tulkita yksinkertaisia taulukoita ja diagrammeja.
      • …harjoittelee kommentoimaan toisten tuottamia sisältöjä.
    • …osaa käyttää kosketusnäyttökynää tarkoituksenmukaisesti.
    • …tuntee erilaisia omaan tuottamiseen tarkoitettuja digitaalisia palveluita ja osaa käyttää niitä. Hän on kiinnostunut kuvien, videoiden ja äänen käsittelystä ja tuottaa sisältöä itsenäisesti.

    Vuosiluokilla 3–6 oppilas…

      • …osaa etsiä tallennetun tai jaetun sisällön. Käyttöjärjestelmän vaatiessa oppilas ymmärtää kansio- ja tiedostorakenteen.
      • …osaa tallentaa ja jakaa sisältöä pilvipalvelussa. Hän osaa tarvittaessa lähettää tiedostoja.
      • …osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
      • …osaa tuottaa tekstiä digitaalisissa palveluissa. Hän osaa tuottaa tekstiä eri käyttötarkoituksiin (monimuotoiset tekstit).
      • …hallitsee tekstinkäsittelyohjelman perusteet.
      • …osaa tehdä yksinkertaisen animaation.
      • …osaa taulukkolaskennan perusteet. Hän osaa tehdä taulukon ja siitä diagrammin.
      • …osaa esitysgrafiikan perusteet. Hän osaa laatia esityksen.
      • …osaa työstää sisältöä digitaalisessa ympäristössä yhdessä toisten kanssa.
      • …osaa kommentoida ja antaa palautetta.
      • …ymmärtää 3D-mallintamisen ja -tulostamisen mahdollisuuksia.
      • …tuntee kuvan, videon ja äänen monipuoliseen käsittelyyn liittyviä digitaalisia palveluita ja käyttää niitä. Hän tuottaa ja jakaa editoitua sisältöä eri aiheista.
      • …osaa luoda tiedoston yhteistä työskentelyä varten ja liittää muut oppilaat siihen.

    Vuosiluokilla 7–9 oppilas…

      • …osaa suunnitella loogisen kansio- ja tiedostorakenteen. Hän hallitsee tarvitsemiensa sisältöjen sijainnit.
      • …osaa sommitella tekstejä, kuvia ja taulukoita.
      • …osaa käyttää tekstissä tyylejä. Hän löytää tarvitsemansa erikoismerkit.
      • …osaa tehdä viittaukset ja lähdeluettelon automaattisella viitetyökalulla.
      • …käyttää digitaalisten ympäristöjen monipuolisia mahdollisuuksia tuottamisessa.
      • …käyttää kuvan- ja videonkäsittelyohjelmia monipuolisesti.
      • …osaa käyttää soluviittauksia, laskulausekkeita ja yleisimpiä funktioita taulukkolaskentaohjelmassa.
      • …osaa tehdä tarkoituksenmukaisen diagrammin tilastollisesta datasta taulukkolaskentaohjelmalla.
      • …osaa laatia laajoja, jäsenneltyjä esityksiä esitysgrafiikkaohjelmalla.
      • …osaa osallistua yhteiseen kirjoittamis- tai muuhun sisällön tuottamisen prosessiin digitaalisessa palvelussa.
      • …osaa valita julkaisutarkoitukseen soveltuvan kuvaformaatin ja muokata tiedoston julkaisuun sopivaan resoluutioon.
      • …osaa asiasanoittaa ja käyttää aihetunnisteita aineiston järjestämiseksi.
      • …osaa esittää parannusehdotuksia esitysten selkeyttämiseksi hyödyntäen digitaalisten palvelujen mahdollisuuksia.

    Muut tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kuvaukset

    Muut osaamisalueet