Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely
Sivun sisältö
Miten kuvauksia luetaan?
Kuvaukset on rakennettu jatkumoksi, jossa osaaminen kumuloituu.
- Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kuvauksia luetaan yhtenä kokonaisuutena.
- Vuosiluokkien 1–2 kuvausta voi lukea sellaisenaan tai rinnakkain varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kuvausten kanssa.
- Vuosiluokkien 3–6 kuvausta luetaan vuosiluokkien 1–2 kuvausten kanssa rinnakkain.
- Vuosiluokkien 7–9 kuvausta luetaan vuosiluokkakokonaisuuksien 1–2 ja 3–6 kuvausten kanssa rinnakkain.
Tiedonhallinta
Varhaiskasvatuksessa
- …tutustutaan tiedonhakuun hakemalla tietoa lapsia kiinnostavista asioista sekä ajankohtaisista aiheista ja ilmiöistä.
- …tutustutaan selaimen peruskäyttöön sekä tehdään kuva- ja äänihakuja.
- …keskustellaan tiedon luotettavuudesta laajan tekstikäsityksen mukaisesti.
- …harjoitellaan tiedon kriittistä arviointia.
- …luokittelua ja ryhmittelyä tehdään pelillisesti ja leikillisesti digitaalisissa palveluissa.
- …lasten kanssa pohditaan, mitä pulmia teknologian keinoin voisi ratkaista ja miten niitä voisi ratkaista. Lasten kanssa opetellaan kuvailemaan, miten pulman voisi ratkaista.
- …tiedon esittämisessä kiinnitetään huomiota ilmaisun kokonaisvaltaisuuteen. Tietoa esitetään lapsille sopivin keinoin: kielellisesti, kuvallisesti ja kehollisesti.
Esiopetuksessa
- …harjoitellaan selaimen peruskäyttöä.
- …harjoitellaan tarkoituksenmukaisten hakusanojen käyttöä.
- …luodaan yhteyksiä sekä sanallistetaan ja tehdään näkyväksi yhteyksiä asioiden välillä.
- …luokittelun yhteydessä tutustutaan käsitekarttoihin ja opetellaan luomaan niitä yhdessä digitaalisesti.
Vuosiluokilla 1-2 oppilas…
- …osaa käyttää hakukonetta tarkoituksenmukaisella tavalla. Hän osaa käyttää kuva- ja äänihakua.
- …osaa muodostaa yksinkertaisia hakusanoja.
- …osaa ohjatusti etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
- …osaa ohjatusti arvioida tiedon luotettavuutta.
- …osaa tehdä havaintoja erilaisista tiedonlähteistä omassa arjessaan.
- …osaa käyttää digitaalisia ympäristöjä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä.
- …osaa ohjatusti jäsennellä tietoa käsitekartalle.
- …harjoittelee selostamaan etsimäänsä tietoa omin sanoin.
- …tuottaa lyhyitä monimuotoisia tekstejä haetun tiedon perusteella.
- …opettelee käyttämään tiedonhallinnassa tarvittavia käsitteitä.
- …etsii oma-aloitteisesti tietoa itseään kiinnostavista asioista ja ilmiöistä.
Vuosiluokilla 3–6 oppilas…
- …osaa etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
- …käyttää hakukonetta monipuolisesti. Hän osaa tehdä tarkennettuja hakuja.
- …harjoittelee etsimään ja hyödyntämään eri lähteistä löytämäänsä tietoa.
- …osaa arvioida tiedon luotettavuutta. Hän harjoittelee perustelemaan arviotaan.
- …osaa ohjatusti hyödyntää erikielisiä lähteitä.
- …ymmärtää, miten verkossa oleva tieto on syntynyt.
- …osaa ohjatusti järjestää, luokitella ja esittää tietoa.
- …osaa jäsennellä tietoa käsitekartalle.
- …osaa esittää tietoa yksinkertaisissa taulukoissa.
- …harjoittelee käyttämään laitteen helppokäyttötoimintoja tiedonhallinnassa.
- …harjoittelee tekemään havaintoja ja päätelmiä simulaatiosta.
- …osaa muokata yhdessä työstettävää dokumenttia.
- …tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
- …osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta tuotetusta sisällöstä. Hän osaa muokata sisältöä palautteen perusteella.
- …osaa käsitellä ja esittää tietoa monipuolisilla tavoilla digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
Vuosiluokilla 7–9 oppilas…
- …osaa vaihtaa hakukoneen asetuksia tarkoituksenmukaisesti. Hän osaa tehdä käänteisiä kuvahakuja.
- …osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja perustella arvionsa.
- …hyödyntää erilaisia lähteitä tiedon tuottamisessa.
- …ymmärtää, että useiden lähteiden ja tarkastelutapojen myötä tulkinnat voivat muuttua.
- …osaa hankkia, käsitellä ja esittää tutkimukseen perustuvaa tietoa.
- …osaa tehdä käsitekartan tai muunlaisen infografiikan.
- …osaa jäsennellä suuria tietoaineistoja ja osaa selostaa niitä.
- …osaa tehdä havaintoja ja päätelmiä simulaatiosta.
- …käyttää laitteen helppokäyttötoimintoja tiedonhallinnassa.
- …tuntee erilaisia tapoja esittää ja visualisoida tietoa. Hän osaa valita tarkoituksenmukaisia tiedon esittämisen tapoja ja välineitä.
Tutkiva ja luova työskentely
Varhaiskasvatuksessa
- …lapsia kannustetaan muodostamaan kysymyksiä, joihin etsitään yhdessä vastauksia digitaalisia palveluja hyödyntäen.
- …lasten kanssa tutustutaan kokeillen ja monipuolisesti arjen teknologiaan, erilaisiin tutkimusvälineisiin ja tutkimisen tapoihin.
- …herätellään motivaatiota tutkivaan työskentelyyn.
- …tehdään tutkimuksia käyttämällä apuna teknologiaa ja digitaalisia ympäristöjä. Näitä hyödynnetään havaintojen tekemisessä, tiedon jäsentämisessä ja tiedon ymmärtämisessä.
- …hyödynnetään leikillisiä ja pelillisiä työskentelytapoja.
- …tartutaan lasten aloitteisiin ja syvennetään niitä digitaalisten ympäristöjen mahdollisuuksia hyödyntäen.
- …luodaan lapsille mahdollisuuksia kokeilla luovaa tuottamista digitaalisissa palveluissa laajan tekstikäsityksen mukaisesti.
- …tuetaan lapsen yksilöllisiä tapoja ilmaista itseään digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen. Lapsia rohkaistaan monipuoliseen kokeiluun ja ilmaisuun.
- …luodaan ja rakennetaan uutta yhdessä. Lasten kanssa toteutetaan yhteisöllisiä luovia projekteja, joissa on digitaalisia elementtejä.
- …digitaalisissa palveluissa luodaan lapsia kiinnostavaa, ajankohtaista sisältöä lasten aloitteesta.
- …käytetään kuvia ja videoita monipuolisesti.
Esiopetuksessa
- …lasten kanssa tehdään teknologiaa ja digitaalisia ympäristöjä hyödyntäviä pidempikestoisia tutkimusprojekteja.
- …pohditaan tutkimuksen roolia ongelmien ratkaisussa lasten omien tutkimusprojektien kautta.
- …käytetään monipuolisesti erilaisia sovelluksia.
- …lapsia kannustetaan toteuttamaan ideoitaan helppokäyttöisiä sovelluksia hyödyntäen.
- …rikastetaan lasten mielikuvitusta ja leikitellään digitaalisten ympäristöjen mahdollisuuksilla.
Vuosiluokilla 1-2 oppilas…
- …osaa tehdä pieniä itseä kiinnostavia tutkimuksia teknologiaa hyödyntäen.
- …osaa tehdä havaintoja koulussa ja lähiympäristössä yksinkertaisia digitaalisia tutkimusvälineitä käyttäen.
- …osoittaa kiinnostusta tutkimukseen liittyvää teknologiaa kohtaan.
- …osaa ohjatusti ehdottaa oman sisällön tuottamista digitaalisissa ympäristöissä.
- …osaa toteuttaa omia ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa digitaalisissa ympäristöissä.
- …osaa ohjatusti hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa näkyväksi tekemiseen.
- …osaa ilmaista itseään yhdistelemällä ohjatusti kuvaa, videota, ääntä, tekstiä tai animaatiota.
- …kokeilee, keksii, rakentaa ja luo uutta digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
- …osaa digitoida fyysisiä luovan työskentelyn tuotoksia.
- …löytää uusia tapoja ilmaista itseään digitaalisuutta monipuolisesti hyödyntäen.
- …innostaa muita oppilaita luovaan työskentelyyn digitaalisissa ympäristöissä.
Vuosiluokilla 3–6 oppilas…
- …osaa suunnitella ja toteuttaa teknologiaa hyödyntävän, yksinkertaisen tutkimuksen tai projektin.
- …käyttää digitaalisia ympäristöjä tutkimisen välineenä. Hän osaa valita sopivan välineen tutkivaan työskentelyyn.
- …osaa tehdä teknologiaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä.
- …ehdottaa oman sisällön tuottamista digitaalisissa ympäristöissä.
- …osaa hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa ja osaamisensa näkyväksi tekemiseen. Hän osaa valita tarkoituksenmukaisen palvelun työskentelylleen.
- …osaa käyttää luovan työskentelyn ympäristöjä monipuolisesti.
- …tutkii ja kokeilee oma-aloitteisesti tutkimuksentekoon liittyvää teknologiaa.
- …osallistuu luovan tuottamisen verkkoyhteisöihin. Hän pyrkii aktiivisesti parantamaan yhteistä luovaa digitaalista prosessia.
Vuosiluokilla 7–9 oppilas…
- …käyttää teknologiaa monipuolisesti tutkimisen välineenä.
- …osaa suunnitella koeasetelmia digitaalisia palveluja hyödyntäen.
- …osaa valita itseä kiinnostavan rajatun tutkimusaiheen ja tehdä tutkimuksen.
- …osaa käsitellä kerättyä tietoa digitaalisessa palvelussa itsenäisesti ja yhdessä.
- …ymmärtää tutkimuksen roolin uuden tiedon synnyssä.
- …tiedostaa tekoälyn kehittymiseen liittyviä ilmiöitä.
- …tuo aktiivisesti esiin omaa ajatteluaan, osaamistaan ja omia kiinnostuksenkohteitaan digitaalisuutta hyödyntäen.
- …ilmaisee rohkeasti ja yksilöllisellä tavalla ajatuksiaan yhteisöllisessä digitaalisessa palvelussa.
- …osaa valita tarkoitukseen sopivan digitaalisen palvelun, joka tukee parhaiten yksilöllistä ilmaisua.
- …seuraa tutkimuksentekoon liittyvän teknologian kehitystä.
- …osoittaa erityistä osaamista luovissa digitaalisissa prosesseissa. Hän toimii kannustavasti ja muiden osaamista arvostaen yhteisissä luovissa digitaalisissa prosesseissa.