Vastuullisuus ja turvallisuus
Sivun sisältö
Miten kuvauksia luetaan?
Kuvaukset on rakennettu jatkumoksi, jossa osaaminen kumuloituu.
- Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kuvauksia luetaan yhtenä kokonaisuutena.
- Vuosiluokkien 1–2 kuvausta voi lukea sellaisenaan tai rinnakkain varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kuvausten kanssa.
- Vuosiluokkien 3–6 kuvausta luetaan vuosiluokkien 1–2 kuvausten kanssa rinnakkain.
- Vuosiluokkien 7–9 kuvausta luetaan vuosiluokkakokonaisuuksien 1–2 ja 3–6 kuvausten kanssa rinnakkain.
Vastuullisuus
Varhaiskasvatuksessa
- …henkilöstö keskustelee huoltajien kanssa digitaalisten ympäristöjen käytöstä ja toimintatavoista.
- …henkilöstö kertoo huoltajille henkilötietojen käsittelystä varhaiskasvatuksessa (ml. Varda) varhaiskasvatuksen järjestäjän ohjeiden mukaisesti.
- …henkilöstö huolehtii tietosuojasta lasten kuvien ja tuotosten julkaisussa.
- …henkilöstö sopii huoltajien kanssa kuvien ottamisesta ja julkaisemisesta sekä lapsen tuotosten julkaisemisesta.
- …pedagogiseen dokumentointiin liittyen lasten kanssa keskustellaan käytössä olevista digitaalisista palveluista.
- …lapselta pyydetään lupa hänen kuvansa ja tuotoksensa julkaisemiseen. Lasten kanssa opetellaan, että kuvan ottamiseen ja julkaisuun tulee olla lupa.
- …henkilöstö varmistaa, että kaikki huoltajat pääsevät tiedon äärelle digitaalisissa palveluissa. Virallinen ja epävirallinen viestintä erotetaan toisistaan.
- …tutustutaan lasten digitaaliseen maailmaan ja sen ajankohtaisiin ilmiöihin.
- …lapsille tarjotaan vain ikä- ja kehitystasoon sopivaa sisältöä.
Esiopetuksessa
- …henkilöstö kertoo huoltajille henkilötietojen käsittelystä esiopetuksessa (ml. Koski) esiopetuksen järjestäjän ohjeiden mukaisesti.
- …keskustellaan tekijänoikeuksista ja siitä, että toisen tuottaman sisällön käyttöön tulee aina olla lupa.
- …turvallisia digitaalisia palveluja käytetään vuorovaikutuksen tukena.
- …lasten kanssa keskustellaan kestävästä teknologian käytöstä ja siitä, että teknologian uusiminen ja käyttö kuluttavat luonnonvaroja.
Vuosiluokilla 1-2 oppilas…
- …opettelee toimimaan vastuullisesti ja noudattaa sääntöjä.
- …ymmärtää, että on hyvien tapojen mukaista pyytää kuvattavalta lupa. Hän ymmärtää, että kuvaa ei voi julkaista ilman lupaa.
- …tutustuu tekijänoikeuksien periaatteisiin ja ymmärtää, mitä ne käytännössä tarkoittavat.
- …ymmärtää mitä tarkoittaa tekijä, teos, oikeus ja tekijänoikeus.
- …harjoittelee hakemaan ja käyttämään materiaalia.
- …harjoittelee vuorovaikutuksellisten digitaalisten palvelujen käyttöä turvallisessa ympäristössä.
- …osaa ohjatusti arvioida tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
- …harjoittelee tunnistamaan kaupallisen sisällön monimediaisessa ympäristössä.
- …kannustaa muita vastuullisuuteen omalla esimerkillään.
Vuosiluokilla 3–6 oppilas…
- …tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
- …tuntee tekijänoikeuksien perusperiaatteet ja ymmärtää niiden kunnioittamisen tärkeyden.
- …hallitsee CC (Creative Commons) -lisenssijärjestelmän tai vastaavan perusperiaatteet ja noudattaa niitä.
- …tutustuu ja käyttää vuorovaikutuksellisia digitaalisia palveluja turvallisessa ympäristössä ikärajan huomioiden.
- …ymmärtää teknologian käyttöön liittyvien valintojen vaikutuksia kestävään tulevaisuuteen.
- …harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
- …harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
- …tunnistaa erilaisia tekstilajeja monimediaisessa ympäristössä.
- …tunnistaa teknologiaan liittyviä eettisiä ja moraalisia kysymyksiä.
- …on kiinnostunut laitteiden elinkaaresta ja teknologiaan liittyvästä kiertotaloudesta.
- …osoittaa kiinnostusta vastuullisuuteen digitaalisissa ympäristöissä.
Vuosiluokilla 7–9 oppilas…
- …tuntee tekijänoikeudet. Hän noudattaa tekijänoikeuslakia ja tuntee lain rikkomisen seuraukset.
- …ymmärtää tekijänoikeuksiin liittyvää liiketoimintaa.
- …soveltaa CC (Creative Commons) -lisenssijärjestelmää tai vastaavaa. Hän tiedostaa, että on olemassa muitakin lupajärjestelmiä.
- …tuntee hakukoneiden ja tietokantojen tapaa toimia ja tuottaa tietoa.
- …ymmärtää teknologiaan liittyviä mahdollisuuksia ja riskejä globaalissa maailmassa.
- …käyttää sosiaalisen median sovelluksia ikärajojen mukaisesti ja ymmärtää vastuunsa niissä toimimisessa.
- …ymmärtää sosiaalisen median merkitystä yksilölle ja yhteiskunnallisesti.
- …tiedostaa teknologian käytön ja omien valintojen vaikutukset ympäristöön. Hän pyrkii omalla toiminnallaan edistämään kestävää tulevaisuutta.
- …pohtii ja keskustelee teknologiaan liittyvistä eettisistä ja moraalisista kysymyksistä.
- …osaa merkitä lähteet asianmukaisesti.
- …tunnistaa tekijänoikeuksien lisäksi myös patentin, tavaramerkin ja mallisuojan ja ymmärtää niihin liittyviä oikeuksia.
- …osaa raportoida verkossa näkemänsä haitallisen tai vaarallisen sisällön palvelun ylläpitäjälle.
- …osaa ikärajojen puitteissa käyttää sosiaalisen median mahdollisuuksia hyödykseen opiskelussa.
Turvallisuus
Varhaiskasvatuksessa
- …henkilöstö tuntee tietosuoja- ja tietoturvaohjeet ja noudattaa niitä.
- …henkilöstö kunnioittaa lapsen yksityisyydensuojaa digitaalisissa ympäristöissä.
- …henkilöstö tietää, mitä turvakielto tarkoittaa, ja osaa kertoa turvakiellon alaisten tietojen käsittelystä perheille varhaiskasvatuksen järjestäjän ohjeiden mukaisesti.
- …digitaalisiin palveluihin tutustumisessa kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuuteen.
- …lasta kannustetaan kertomaan kokemuksistaan digitaalisissa palveluissa.
- …lasten digitaalista maailmaa koskeviin aloitteisiin tartutaan ja niistä keskustellaan.
- …harjoitellaan kehittyvää kriittistä lukutaitoa.
- …keskustellaan ikärajoista ja niiden merkityksestä sekä tutustutaan niitä ohjaaviin symboleihin.
Esiopetuksessa
- …tutustutaan turvalliseen toimintaan digitaalisissa palveluissa. Lasten kanssa opetellaan turvallisen toiminnan perusperiaatteita.
- …opetellaan, kuinka toimia, jos digitaalisessa palvelussa kohtaa ongelman.
- …lasten kanssa keskustellaan salasanoista ja käyttäjätunnuksista sekä siitä, miksi niitä ei jaeta.
- …lasten kanssa pohditaan ja arvioidaan verkossa olevan tiedon luonnetta ja luotettavuutta.
Vuosiluokilla 1-2 oppilas…
- …opettelee turvallista toimintaa digitaalisissa palveluissa. Hän osaa toimia tarvitessaan apua.
- …käyttää koulun tarjoamia digitaalisia ympäristöjä ohjeiden mukaisesti.
- …tutustuu sovellusten yksityisyysasetuksiin ja ymmärtää niiden merkityksen.
- …osaa kertoa digitaalisissa palveluissa kohtaamistaan turvallisuuteen liittyvistä kokemuksista.
- …ymmärtää käyttäjätilin käsitteen. Hän ymmärtää käyttäjätunnuksen ja salasanan merkityksen arjessa.
- …ymmärtää, että salasana vanhenee ja se tulee vaihtaa. Hän tuntee vahvan salasanan tunnusmerkit.
- …osaa mahdollisten yhteiskäyttöisten laitteiden käyttöön liittyvät toimintatavat.
- …ymmärtää verkossa olevan tiedon luonnetta. Hän ymmärtää, että kuka tahansa voi tuottaa sisältöä verkkoon.
- …tuntee ikärajat. Hän ymmärtää ikärajojen tarkoituksen ja noudattaa niitä.
- …tietää ja käyttää eri tunnistautumistapoja.
Vuosiluokilla 3–6 oppilas…
- …osaa toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa palveluissa.
- …harjoittelee henkilötietojen turvallista käyttöä verkossa.
- …osaa muokata yksityisyysasetuksia päivittäin käytössä olevissa digitaalisissa palveluissa.
- …tiedostaa tapoja, joilla digitaaliset palvelut keräävät tietoa. Hän ymmärtää, että voi itse vaikuttaa hänestä kerättävään tietoon.
- …tunnistaa mahdolliset riskitilanteet digitaalisissa palveluissa ja kertoo niistä.
- …muodostaa itsenäisesti vahvan salasanan. Hän ymmärtää, että samaa salasanaa ei tule käyttää useissa eri palveluissa.
- …harjoittelee salasanojen ja muiden tunnistautumistapojen hallintaa.
- …ymmärtää laitteen ylläpidon ja päivitysten merkityksen.
- …tietää, miten toimia, jos kohtaa verkkohuijausyrityksen.
- …osaa tarkistaa käyttämiensä palvelujen ikärajat.
- …ymmärtää erilaisten digitaalisten sisältöjen vaikutuksen itseensä. Hän opettelee valitsemaan sisältöjä, jotka edistävät hyvinvointia.
- …on kiinnostunut digitaalisten palvelujen turvallisuudesta ja oma-aloitteisesti kiinnittää huomiota turvallisuuteen. Hän ymmärtää digitaalisten palvelujen turvallisuuteen liittyviä erityispiirteitä.
Vuosiluokilla 7–9 oppilas…
- …osaa suojata omaa ja muiden yksityisyyttä. Hän osaa rajoittaa henkilötietojensa käsittelyä digitaalisissa palveluissa.
- …tiedostaa tietoturvariskejä ja tietää, kuinka toimia, jos tietoturvaa on loukattu.
- …ymmärtää henkilötietojen käytön periaatteet ja noudattaa tietosuojaa ja -turvaa koskevia ohjeita työskentelyssään.
- …ymmärtää EU:n tietosuoja-asetuksen ja tietosuojalain tarkoituksen ja keskeiset periaatteet.
- …tuntee teknisen tietoturvallisuuden perusteet ja ymmärtää haittaohjelmilta suojautumisen perusperiaatteet.
- …osaa suojata tietojaan ja tiedostojaan häviämiseltä tai tuhoutumiselta sekä osaa varmuuskopioida niitä.
- …tietää, mitä tarkoittavat selaimen välimuisti, evästeet, yksityisen selauksen tila ja sivuhistoria, ja osaa käyttää niitä.
- …ymmärtää digitaalisissa palveluissa tapahtuvaa vaikuttamista ihmisen käyttäytymiseen.
- …tiedostaa, että ihmisiä profiloidaan digitaalisten palvelujen keräämän datan perusteella. Hän tiedostaa, että tätä dataa voidaan käyttää eri tarkoituksiin.
- …ymmärtää oikeutensa hallita, hyödyntää ja luovuttaa eteenpäin hänestä kerättyä dataa. Hän tietää, mikä merkitys on omalla aktiivisella toiminnalla datanhallinnassa.
- …tietää, kuinka toimia digitaalisissa ympäristöissä tapahtuvissa riski- ja ongelmatilanteissa.
- …osaa käsitellä ajankohtaisia teknologian turvalliseen käyttöön liittyviä ilmiöitä.
- …osaa käyttää mahdollisesti käytössä olevaa salasanaohjelmistoa.
- …osaa hallinnoida tiedostojen käyttöoikeuksia.
- …ymmärtää digitaalisten sisältöjen vaikutuksia vireyteen, uneen ja aivotoimintaan. Hän valitsee hyvinvointia edistäviä sisältöjä.
- …ymmärtää digitaalisessa palveluissa tapahtuvan vaikuttamisen kaupallisia ja poliittisia motiiveja.
- …ymmärtää, että lisääntyvä data yhdessä kehittyvän teknologian kanssa mahdollistaa uusia innovaatioita ja liiketoimintamahdollisuuksia.
- …tiedostaa esineiden internetiin (IoT) liittyviä riskejä.
- …osaa tarvittaessa asentaa ja poistaa väliaikaisesti käytöstä virustorjunnan tai palomuurin.
- …hallitsee evästeiden käytön.
- …ymmärtää käyttöjärjestelmien eroja tietoturvan kannalta.
- …osaa korjata tietoturvaansa ongelmatilanteessa.
- …tietää eri tunnistautumistapojen eroja ja niiden tietoturvatasoja.
Ergonomia
Varhaiskasvatuksessa
- …lapsille tarjotaan laadukasta sisältöä niin käyttäjälähtöisyyden kuin pedagogiikankin näkökulmasta.
- …suositaan liikkumiseen kannustavia digitaalisia ympäristöjä.
- …lasten kanssa käytetään lasten käyttöön soveltuvia digitaalisia ympäristöjä.
- …varmistetaan, että välineet ja laitteet ovat lapsille saatavilla siten, että ne kannustavat lasta hyödyntämään niitä leikissä ja oppimisessa.
- …kiinnitetään lapsen huomiota toiminnan tauottamiseen ja hyviin työasentoihin.
- …venytellään, jumpataan ja liikutaan runsaasti ja säännöllisesti.
- …opetellaan kiinnittämään huomiota äänenlaatuun ja -voimakkuuteen.
- …opetellaan kiinnittämään huomiota valaistukseen ja näytön kirkkauteen sekä säätämään niitä.
- …lapset saavat kokemuksia pitkäjänteisestä toiminnasta digitaalisissa ympäristöissä.
Esiopetuksessa
- …harjoitellaan hyvää ergonomiaa ja tauottamista.
Vuosiluokilla 1-2 oppilas…
- …harjoittelee liikkumista lisäävien digitaalisten ympäristöjen käyttöä.
- …harjoittelee työn tauottamista ja taukojumppaa.
- …harjoittelee terveellisiä työasentoja.
- …osaa säätää työpisteensä oikein mahdollisuuksien mukaan.
- …harjoittelee työskentelemään tavoitteellisesti digitaalisissa ympäristöissä.
- …osaa säätää näytön kirkkautta, resoluutiota ja väriä sekä äänenvoimakkuutta.
- …tutustuu sopivaan valaistukseen.
- …osaa valita ergonomian kannalta parhaan työskentelyvälineen ja -paikan.
- …on kiinnostunut teknologiasta, joka kannustaa liikkumaan.
Vuosiluokilla 3–6 oppilas…
- …käyttää liikkumista lisääviä digitaalisia ympäristöjä.
- …ymmärtää ergonomian merkityksen hyvinvoinnille päivittäisessä työskentelyssä.
- …osaa valita hyvän työasennon ja vaihtelee sitä tarvittaessa.
- …osaa valita sopivan pituisen jakson työskentelylle.
- …osaa hakea työskentelyergonomiaa parantavia apuvälineitä ja ymmärtää niiden merkityksen.
Vuosiluokilla 7–9 oppilas…
- …osaa huomioida ergonomian osa-alueet omassa työskentelyssään.
- …tunnistaa väsymistä ja osaa tauottaa työskentelyään.
- …osaa kohdentaa työskentelyään tavoitteellisella ja kestävällä tavalla digitaalisissa ympäristöissä.
- …osaa hyödyntää erilaisia helppokäyttö- ja saavutettavuustyökaluja digitaalisissa ympäristöissä.
- …osaa käyttää laitteiden erilaisia syöttö- ja ohjaustapoja. Hän osaa valita tilanteeseen sopivan syöttö- ja ohjaustavan.
- …osaa aktivoida ja poistaa käytöstä helppokäyttö- ja käyttöaputoimintoja.
- …osaa muuttaa kursorin seurantanopeutta, näytön kosketusherkkyyttä ja muita ohjauksen asetuksia.