Siirry sisältöön

Sivun sisältö

    Miten kuvauksia luetaan?

    Kuvaukset on rakennettu jatkumoksi, jossa osaaminen kumuloituu.

    • Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kuvauksia luetaan yhtenä kokonaisuutena.
    • Vuosiluokkien 1–2 kuvausta voi lukea sellaisenaan tai rinnakkain varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kuvausten kanssa.
    • Vuosiluokkien 3–6 kuvausta luetaan vuosiluokkien 1–2 kuvausten kanssa rinnakkain.
    • Vuosiluokkien 7–9 kuvausta luetaan vuosiluokkakokonaisuuksien 1–2 ja 3–6 kuvausten kanssa rinnakkain.
    Suodata listausta

    Vuorovaikutus

    Varhaiskasvatuksessa

      • …harjoitellaan yhteisöllistä tapaa työskennellä.
      • …digitaalisia mahdollisuuksia hyödynnetään, kun luodaan ympäristöä, jossa kaikki pääsevät loistamaan kehityksensä, ikävaiheensa ja edellytystensä mukaan.
      • …yhteisöllisessä digitaalisessa työskentelyssä kiinnitetään erityistä huomiota tunne- ja vuorovaikutustaitoihin.
      • …digitaalisia mahdollisuuksia hyödynnetään fiktiivisiin rooleihin, satuihin ja tarinoihin eläytymisessä.
      • …henkilöstö hyödyntää digitaalisia palveluja yhteydenpidossa huoltajiin vuorovaikutusta vahvistaen.
      • …suljettuja yhteisöllisiä palveluja hyödynnetään tarkoituksenmukaisesti. Lasten kanssa harjoitellaan oman sisällön tuottamista hyödyntäen käytössä olevaa digitaalista ympäristöä.
      • …lapsille annetaan mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa yksilöllisillä ja vaihtoehtoisilla tavoilla.
      • …opetellaan tunnistamaan emojeja.
      • …pidetään yllä myönteistä suhtautumista digitaalisiin vuorovaikutteisiin palveluihin.
      • …ratkaistaan yhdessä mahdollisia digitaalisissa palveluissa kohdattuja ongelmia.
      • …harjoitellaan sosioemotionaalisia taitoja. Lasten kanssa harjoitellaan toimimaan kiusaamista ennaltaehkäisten.
      • …lapsen uskoa omiin vaikuttamismahdollisuuksiinsa vahvistetaan hyödyntämällä digitaalisia palveluja.
      • …digitaalisia ympäristöjä käytetään lasten ajatusten ja mielenkiinnon kohteiden näkyväksi tekemisessä.
      • …lapset ovat aktiivisesti mukana digitaalisia ympäristöjä hyödyntävän leikin ja oppimisen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
      • …varmistetaan jokaisen lapsen monipuoliset osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuudet.
      • …lapset saavat kokemuksia siitä, miten digitaalisissa palveluissa voi osallistua yhteisön toimintaan.

    Esiopetuksessa

      • …harjoitellaan yhteydenottamista ja vuorovaikutusta digitaalisissa palveluissa.
      • …opetellaan emojien tarkoituksenmukaista käyttöä.
      • …harjoitellaan hyviä tapoja toimia digitaalisissa palveluissa.
      • …tutustutaan osallisuutta lisääviin digitaalisiin palveluihin.

    Vuosiluokilla 1-2 oppilas…

      • …osaa vuorovaikutuksellisten digitaalisten palvelujen käytön ikäänsä nähden tarkoituksenmukaisesti.
      • …osaa ohjatusti osallistua vuoropuheluun digitaalisissa palveluissa.
      • …tunnistaa ja osaa käyttää vuorovaikutusta edistäviä emojeja.
      • …osaa soittaa ja vastata videopuheluun sekä lähettää ja vastata ääniviestiin. Hän osaa käyttää muita, yksinkertaisia viestitoimintoja.
      • …ymmärtää, mikä on sähköposti, ja harjoittelee sähköpostin lähettämistä ja vastaanottamista.
      • …osaa kertoa kokemuksistaan digitaalisissa palveluissa.
      • …kunnioittaa ja huomioi muita toimiessaan digitaalisissa palveluissa. Hän harjoittelee hyvää vuorovaikutusta viestiessään ja toimii kiusaamista ehkäisevästi.
      • …osaa ohjatusti ratkoa digitaalisissa palveluissa mahdollisesti syntyviä konfliktitilanteita.
      • …osaa ohjatusti käyttää osallisuutta edistävää digitaalista palvelua.
    • …kannustaa muita oppilaita yhteisöllisyyteen.

    Vuosiluokilla 3–6 oppilas…

      • …osaa hyödyntää digitaalisten palvelujen vuorovaikutteisia ominaisuuksia.
      • …käyttää yhteisöllisiä digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
      • …osaa lähettää sähköpostin ja vastata siihen hyvien tapojen mukaisesti, tilanteeseen tarkoituksenmukaisella tavalla.
      • …ottaa vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä.
      • …osallistuu työskentelyyn, keskusteluun ja vaikuttamiseen koulun digitaalisessa palvelussa.
      • …ymmärtää mahdollisuuksiaan vaikuttaa digitaalisissa palveluissa. Hän osaa nostaa esiin itselleen merkityksellisiä kysymyksiä ja aiheita digitaalisissa palveluissa.
      • …osaa olla vuorovaikutuksessa erilaisten ryhmien kanssa digitaalisissa palveluissa.
      • …harjoittelee toisten auttamista ongelmatilanteissa.
    • …osallistuu koulun yhteiseen sisällöntuotantoon.

    Vuosiluokilla 7–9 oppilas…

      • …hyödyntää monipuolisesti vuorovaikutteisia digitaalisia palveluja.
      • …ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen digitaalisissa ympäristöissä tapahtuvassa oppimisessa.
      • …toimii yhteisöllisyyttä rakentaen käyttäessään sosiaalista mediaa.
      • …ymmärtää sosiaalisen median toimintaperiaatteita.
      • …käyttää sähköpostia ja muita viestinnän välineitä tilanteen edellyttämällä tavalla.
      • …osaa ratkoa digitaalisissa palveluissa mahdollisesti syntyviä konfliktitilanteita.
      • …osaa olla vuorovaikutuksessa koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa myös kansainvälisissä yhteyksissä.
      • …kunnioittaa ja arvostaa moninaisuutta kaikissa digitaalisissa ympäristöissä.
      • …osallistuu aktiivisesti ja rakentavalla tavalla työskentelyyn koulun käytössä olevissa yhteisöllisissä digitaalisissa palveluissa.
      • …ymmärtää digitaalisten ympäristöjen merkityksen yhteiskunnallisessa toiminnassa.
      • …tarkastelee ja arvioi mahdollisuuksiaan vaikuttaa digitaalisissa palveluissa. Hän löytää oikean digitaalisen foorumin viedäkseen itselleen tärkeitä asioita eteenpäin.
      • …osaa toimia aktiivisena kansalaisena digitaalisessa yhteiskunnassa.
      • …auttaa toisia ongelmatilanteissa.
      • …osaa osallistua koulun toimintaan ja kehittämiseen koulun digitaalisia palveluja hyödyntäen.
      • …osaa osallistua ajankohtaiseen keskusteluun digitaalisissa palveluissa.
    • …ottaa rakentavasti kantaa ristiriitaisiin tai tunteita herättäviin aiheisiin digitaalisesti. Hän edistää toiminnallaan yhteistyön onnistumista digitaalisissa palveluissa.

    Muut tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kuvaukset

    Muut osaamisalueet