Vuorovaikutus
Sivun sisältö
Miten kuvauksia luetaan?
Kuvaukset on rakennettu jatkumoksi, jossa osaaminen kumuloituu.
- Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kuvauksia luetaan yhtenä kokonaisuutena.
- Vuosiluokkien 1–2 kuvausta voi lukea sellaisenaan tai rinnakkain varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kuvausten kanssa.
- Vuosiluokkien 3–6 kuvausta luetaan vuosiluokkien 1–2 kuvausten kanssa rinnakkain.
- Vuosiluokkien 7–9 kuvausta luetaan vuosiluokkakokonaisuuksien 1–2 ja 3–6 kuvausten kanssa rinnakkain.
Vuorovaikutus
Varhaiskasvatuksessa
- …harjoitellaan yhteisöllistä tapaa työskennellä.
- …digitaalisia mahdollisuuksia hyödynnetään, kun luodaan ympäristöä, jossa kaikki pääsevät loistamaan kehityksensä, ikävaiheensa ja edellytystensä mukaan.
- …yhteisöllisessä digitaalisessa työskentelyssä kiinnitetään erityistä huomiota tunne- ja vuorovaikutustaitoihin.
- …digitaalisia mahdollisuuksia hyödynnetään fiktiivisiin rooleihin, satuihin ja tarinoihin eläytymisessä.
- …henkilöstö hyödyntää digitaalisia palveluja yhteydenpidossa huoltajiin vuorovaikutusta vahvistaen.
- …suljettuja yhteisöllisiä palveluja hyödynnetään tarkoituksenmukaisesti. Lasten kanssa harjoitellaan oman sisällön tuottamista hyödyntäen käytössä olevaa digitaalista ympäristöä.
- …lapsille annetaan mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa yksilöllisillä ja vaihtoehtoisilla tavoilla.
- …opetellaan tunnistamaan emojeja.
- …pidetään yllä myönteistä suhtautumista digitaalisiin vuorovaikutteisiin palveluihin.
- …ratkaistaan yhdessä mahdollisia digitaalisissa palveluissa kohdattuja ongelmia.
- …harjoitellaan sosioemotionaalisia taitoja. Lasten kanssa harjoitellaan toimimaan kiusaamista ennaltaehkäisten.
- …lapsen uskoa omiin vaikuttamismahdollisuuksiinsa vahvistetaan hyödyntämällä digitaalisia palveluja.
- …digitaalisia ympäristöjä käytetään lasten ajatusten ja mielenkiinnon kohteiden näkyväksi tekemisessä.
- …lapset ovat aktiivisesti mukana digitaalisia ympäristöjä hyödyntävän leikin ja oppimisen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- …varmistetaan jokaisen lapsen monipuoliset osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuudet.
- …lapset saavat kokemuksia siitä, miten digitaalisissa palveluissa voi osallistua yhteisön toimintaan.
Esiopetuksessa
- …harjoitellaan yhteydenottamista ja vuorovaikutusta digitaalisissa palveluissa.
- …opetellaan emojien tarkoituksenmukaista käyttöä.
- …harjoitellaan hyviä tapoja toimia digitaalisissa palveluissa.
- …tutustutaan osallisuutta lisääviin digitaalisiin palveluihin.
Vuosiluokilla 1-2 oppilas…
- …osaa vuorovaikutuksellisten digitaalisten palvelujen käytön ikäänsä nähden tarkoituksenmukaisesti.
- …osaa ohjatusti osallistua vuoropuheluun digitaalisissa palveluissa.
- …tunnistaa ja osaa käyttää vuorovaikutusta edistäviä emojeja.
- …osaa soittaa ja vastata videopuheluun sekä lähettää ja vastata ääniviestiin. Hän osaa käyttää muita, yksinkertaisia viestitoimintoja.
- …ymmärtää, mikä on sähköposti, ja harjoittelee sähköpostin lähettämistä ja vastaanottamista.
- …osaa kertoa kokemuksistaan digitaalisissa palveluissa.
- …kunnioittaa ja huomioi muita toimiessaan digitaalisissa palveluissa. Hän harjoittelee hyvää vuorovaikutusta viestiessään ja toimii kiusaamista ehkäisevästi.
- …osaa ohjatusti ratkoa digitaalisissa palveluissa mahdollisesti syntyviä konfliktitilanteita.
- …osaa ohjatusti käyttää osallisuutta edistävää digitaalista palvelua.
- …kannustaa muita oppilaita yhteisöllisyyteen.
Vuosiluokilla 3–6 oppilas…
- …osaa hyödyntää digitaalisten palvelujen vuorovaikutteisia ominaisuuksia.
- …käyttää yhteisöllisiä digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
- …osaa lähettää sähköpostin ja vastata siihen hyvien tapojen mukaisesti, tilanteeseen tarkoituksenmukaisella tavalla.
- …ottaa vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä.
- …osallistuu työskentelyyn, keskusteluun ja vaikuttamiseen koulun digitaalisessa palvelussa.
- …ymmärtää mahdollisuuksiaan vaikuttaa digitaalisissa palveluissa. Hän osaa nostaa esiin itselleen merkityksellisiä kysymyksiä ja aiheita digitaalisissa palveluissa.
- …osaa olla vuorovaikutuksessa erilaisten ryhmien kanssa digitaalisissa palveluissa.
- …harjoittelee toisten auttamista ongelmatilanteissa.
- …osallistuu koulun yhteiseen sisällöntuotantoon.
Vuosiluokilla 7–9 oppilas…
- …hyödyntää monipuolisesti vuorovaikutteisia digitaalisia palveluja.
- …ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen digitaalisissa ympäristöissä tapahtuvassa oppimisessa.
- …toimii yhteisöllisyyttä rakentaen käyttäessään sosiaalista mediaa.
- …ymmärtää sosiaalisen median toimintaperiaatteita.
- …käyttää sähköpostia ja muita viestinnän välineitä tilanteen edellyttämällä tavalla.
- …osaa ratkoa digitaalisissa palveluissa mahdollisesti syntyviä konfliktitilanteita.
- …osaa olla vuorovaikutuksessa koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa myös kansainvälisissä yhteyksissä.
- …kunnioittaa ja arvostaa moninaisuutta kaikissa digitaalisissa ympäristöissä.
- …osallistuu aktiivisesti ja rakentavalla tavalla työskentelyyn koulun käytössä olevissa yhteisöllisissä digitaalisissa palveluissa.
- …ymmärtää digitaalisten ympäristöjen merkityksen yhteiskunnallisessa toiminnassa.
- …tarkastelee ja arvioi mahdollisuuksiaan vaikuttaa digitaalisissa palveluissa. Hän löytää oikean digitaalisen foorumin viedäkseen itselleen tärkeitä asioita eteenpäin.
- …osaa toimia aktiivisena kansalaisena digitaalisessa yhteiskunnassa.
- …auttaa toisia ongelmatilanteissa.
- …osaa osallistua koulun toimintaan ja kehittämiseen koulun digitaalisia palveluja hyödyntäen.
- …osaa osallistua ajankohtaiseen keskusteluun digitaalisissa palveluissa.
- …ottaa rakentavasti kantaa ristiriitaisiin tai tunteita herättäviin aiheisiin digitaalisesti. Hän edistää toiminnallaan yhteistyön onnistumista digitaalisissa palveluissa.