Käytännön taidot ja oma tuottaminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa

Tekniset perustaidot

Varhaiskasvatus

  • Henkilöstö varmistaa, että oppimisympäristössä on riittävät ja tarkoituksenmukaiset tvt-välineet.
  • Henkilöstö tekee oppimisympäristössä olevat tvt-välineet lapsille tutuksi. Opetellaan, että teknologia on luonteva osa oppimisympäristöä.
  • Henkilöstö näyttää esimerkkiä teknologian tarkoituksenmukaisesta käytöstä arjessa.
  • Lasten kanssa opetellaan laitteiden ja välineiden turvallista ja huolellista käyttöä.
  • Tutkitaan ja ihmetellään teknologiaa arjen ympäristöissä.
  • Henkilöstö keskustelee huoltajien kanssa mahdollisesta lasten omien välineiden ja laitteiden käytöstä.
  • Lasten kanssa tutkitaan lasten omia leluja ja niiden toimintaperiaatteita.
  • Opetellaan käynnistämään ja sammuttamaan mobiililaite. Opetellaan lataamaan laitetta.
  • Harjoitellaan käyttämään mobiililaitteen ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia.
  • Opetellaan nimeämään välineitä ja tunnistamaan yleisimpiä symboleja.
  • Keskustellaan siitä, mikä on internet. Opetellaan, mikä on selain ja mitä selaaminen tarkoittaa.
  • Tutkitaan ja kokeillaan erilaisia näppäimistöjä.
  • Harjoitellaan erilaisia tapoja ohjata laitetta.

Esiopetus

  • Havainnoidaan ja tutustutaan arjen teknologiaan. Keskustellaan teknologian merkityksestä lasten elämässä.
  • Opetellaan käyttö- ja toimintaperiaatteisiin liittyvää sanastoa.
  • Opetellaan laatimaan ja noudattamaan yksinkertaisia ohjeita.
  • Opetellaan näppäintaitoja ja näppäimistön käytön alkeita. Tutustutaan hiiren käyttöön.

Toiminta eri ympäristöissä

Varhaiskasvatus

  • Henkilöstö tuntee ja käyttää tarkoituksenmukaisesti lapsen varhaiskasvatusta ja esiopetusta koskevia digitaalisia ympäristöjä.
  • Digitaalisia ympäristöjä käytetään pedagogisessa dokumentoinnissa aktiivisesti.
  • Digitaalisia ympäristöjä   hyödynnetään osana kehityksen ja oppimisen tukea.
  • Digitaalisia ympäristöjä hyödynnetään oppimisympäristössä moniaistisesti.
  • Lasten kanssa tutustutaan kokeillen ja leikitellen sovelluksiin oppimisen alueiden aihepiirien kautta.
  • Lasten kanssa pelataan ja tutkitaan pelien logiikoita. Keksitään uusia pelejä ja muokataan tuttuja pelejä.
  • Hyödynnetään digitaalisten ympäristöjen pelillisiä elementtejä.

Esiopetus

  • Käytetään sovelluksia monipuolisesti ja havainnoidaan niiden keskeisiä toimintaperiaatteita.

Tuottaminen

Varhaiskasvatus

  • Lasten kehittyvää kirjoitus- ja lukutaitoa tuetaan digitaalisten ympäristöjen avulla.
  • Digitaalisia ympäristöjä hyödynnetään kielellä leikittelyssä.
  • Pelataan pelejä, jotka kannustavat tuottamaan omaa sisältöä.
  • Kuvataan, videoidaan ja muokataan sisältöä yksinkertaisilla toiminnoilla. Tehdään kuva- ja videoprojekteja.
  • Sadutettaessa hyödynnetään digitaalisia ympäristöjä. Tehdään omia ja yhteisiä digitaalisia kirjoja laajan tekstikäsityksen mukaisesti.

Esiopetus

  • Tuotetaan ja tulkitaan viestejä digitaalisissa ympäristöissä.
  • Käsitellään kuvia ja videoita monipuolisesti leikillisesti ja kokeillen.
  • Harjoitellaan kirjoittamista. Tuotetaan tekstejä laajan tekstikäsityksen mukaisesti.
  • Tehdään leikillisiä animaatioita.
  • Tehdään yksinkertaisia diagrammeja.