Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely vuosiluokilla 1-2

Tiedonhallinta

Hyvä osaaminen

  • Oppilas osaa käyttää hakukonetta tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppilas osaa käyttää kuva- ja äänihakua.
  • Oppilas osaa muodostaa yksinkertaisia hakusanoja.
  • Oppilas osaa ohjatusti etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
  • Oppilas osaa ohjatusti arvioida tiedon luotettavuutta.
  • Oppilas osaa tehdä havaintoja erilaisista tiedonlähteistä omassa arjessaan.
  • Oppilas osaa käyttää digitaalisia ympäristöjä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä.
  • Oppilas osaa ohjatusti jäsennellä tietoa käsitekartalle.
  • Oppilas harjoittelee selostamaan etsimäänsä tietoa omin sanoin.
  • Oppilas tuottaa lyhyitä monimuotoisia tekstejä haetun tiedon perusteella.
  • Oppilas harjoittelee tiedonhallintaan liittyviä käsitteitä.

Edistynyt osaaminen

  • Oppilas etsii oma-aloitteisesti tietoa itseään kiinnostavista asioista ja ilmiöistä.

Tutkiva työskentely

Hyvä osaaminen

  • Oppilas osaa tehdä pieniä itseä kiinnostavia tutkimuksia teknologiaa hyödyntäen.
  • Oppilas osaa tehdä havaintoja koulussa ja lähiympäristössä yksinkertaisia digitaalisia tutkimusvälineitä käyttäen.
  • Oppilas osaa tehdä teknologiaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä.

Edistynyt osaaminen

  • Oppilas on kiinnostunut tutkimuksentekoon liittyvästä teknologiasta.

Luova työskentely

Hyvä osaaminen

  • Oppilas osaa ohjatusti tehdä aloitteita oman sisällön tuottamisesta digitaalisissa ympäristöissä.
  • Oppilas osaa toteuttaa omia ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa digitaalisissa ympäristöissä.
  • Oppilas osaa ohjatusti hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa näkyväksi tekemiseen.
  • Oppilas osaa ilmaista itseään kuvan, videon, äänen ja tekstin avulla.
  • Oppilas kokeilee, keksii, rakentaa ja luo uutta digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.

Edistynyt osaaminen

  • Oppilas osaa digitoida fyysisiä luovan työskentelyn tuotoksia.
  • Oppilas innostaa muita oppilaita luovaan työskentelyyn digitaalisissa ympäristöissä.
  • Oppilas löytää uusia tapoja ilmaista itseään digitaalisuutta monipuolisesti hyödyntäen.