Tiedonhallinta
Hyvä osaaminen
- Oppilas osaa vaihtaa hakukoneen asetuksia tarkoituksenmukaisesti. Oppilas osaa tehdä käänteisiä kuvahakuja.
- Oppilas osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja perustella arvionsa.
- Oppilas hyödyntää erilaisia lähteitä tiedon tuottamisessa.
- Oppilas osaa selittää uusien lähteiden tai tarkastelutapojen myötä, että tulkinta voi muuttua.
- Oppilas osaa hankkia, käsitellä ja esittää tutkimukseen perustuvaa tietoa.
- Oppilas osaa tehdä käsitekartan tai muunlaisen infografiikan.
- Oppilas osaa jäsennellä suuria tietoaineistoja taulukkoon ja osaa selostaa niitä.
- Oppilas osaa tehdä havaintoja ja päätelmiä simulaatiosta.
- Oppilas tuntee erilaisia tapoja esittää tietoa. Oppilas osaa valita tarkoituksenmukaisia tiedon esittämisen tapoja ja välineitä.
Tutkiva työskentely
Hyvä osaaminen
- Oppilas käyttää teknologiaa monipuolisesti tutkimisen välineenä.
- Oppilas osaa suunnitella koeasetelmia digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
- Oppilas osaa valita itseä kiinnostavan tutkimusaiheen ja tehdä tutkimuksen.
- Oppilas osaa käsitellä kerättyä tietoa digitaalisessa ympäristössä itsenäisesti ja yhdessä.
- Oppilas ymmärtää tutkimuksen roolin uuden tiedon synnyssä.
Edistynyt osaaminen
- Oppilas seuraa tutkimuksentekoon liittyvän teknologian kehitystä.
- Oppilas tiedostaa tekoälyn käyttöön liittyviä mahdollisuuksia yhteiskunnassa.
Luova työskentely
Hyvä osaaminen
- Oppilas tuo aktiivisesti esiin omaa ajatteluaan ja omia kiinnostuksenkohteitaan digitaalisuutta hyödyntäen.
- Oppilas ilmaisee rohkeasti ja yksilöllisellä tavalla ajatuksiaan yhteisöllisessä digitaalisessa ympäristössä.
- Oppilas osaa vertailla erilaisia digitaalisia välineitä ja valita omaa yksilöllistä ilmaisuaan parhaiten tukevan vaihtoehdon.
Edistynyt osaaminen
- Oppilas osoittaa erityistä osaamista luovissa digitaalisissa prosesseissa.
- Oppilas toimii kannustavasti ja muiden osaamista arvostaen yhteisissä luovissa digitaalisissa prosesseissa.