Yhteisöllisyys
Varhaiskasvatus
- Digitaalisissa ympäristöissä kiinnitetään erityistä huomiota yhteisölliseen tapaan työskennellä.
- Digitaalisia mahdollisuuksia hyödynnetään, kun luodaan ympäristöä, jossa kaikki pääsevät loistamaan kehityksensä, ikävaiheensa ja edellytystensä mukaan.
- Yhteisöllisessä digitaalisessa työskentelyssä kiinnitetään erityistä huomiota tunne- ja vuorovaikutustaitoihin.
- Hyödynnetään digitaalisia mahdollisuuksia erilaisiin rooleihin eläytymisessä.
- Henkilöstö hyödyntää digitaalisia ympäristöjä yhteydenpidossa huoltajiin vuorovaikutusta vahvistaen. Hyödynnetään suljettuja yhteisöllisiä palveluja tarkoituksenmukaisesti.
- Lasten kanssa harjoitellaan käytössä olevan digitaalisen ympäristön sisällöntuotantoa.
- Mahdollistetaan yksilöllisten ja korvaavien kommunikaatiokeinojen käyttö.
- Opetellaan tunnistamaan emojeja vuorovaikutuksessa.
- Pidetään yllä myönteistä suhtautumista digitaalisiin vuorovaikutteisiin ympäristöihin.
- Ratkaistaan mahdollisia digitaalisissa ympäristöissä kohdattuja ongelmia yhdessä.
- Harjoitellaan sosioemotionaalisia taitoja.
- Harjoitellaan toimimaan kiusaamista ennaltaehkäisten.
Esiopetus
- Harjoitellaan yhteydenottamista ja vuorovaikutusta digitaalisissa ympäristöissä.
- Opetellaan emojien tarkoituksenmukaista käyttöä.
- Harjoitellaan hyviä tapoja digitaalisissa ympäristöissä toimimisessa.
Osallisuus
Varhaiskasvatus
- Vahvistetaan lapsen uskoa hänen omiin vaikuttamismahdollisuuksiinsa hyödyntämällä digitaalisia ratkaisuja. Luodaan rakenteita, jotka edistävät lapsen vaikuttamismahdollisuuksia.
- Digitaalisia ympäristöjä käytetään lasten ajatusten ja mielenkiinnon kohteiden näkyväksi tekemisessä.
- Lapset ovat aktiivisesti mukana digitaalisen leikin ja oppimisen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- Varmistetaan jokaisen lapsen monipuoliset osallistumisen mahdollisuudet.
Esiopetus
- Lasten kanssa tutustutaan osallisuutta lisääviin digitaalisiin ympäristöihin.