Ansvar och trygghet
Skrolla ner för att se delområdena 2a) Ansvarsfulla arbetssätt, 2b) Trygga arbetssätt och 1c) Ergonomi som hör till huvudområdet 2) Ansvar och trygghet. Med filtreringsverktyget kan du dölja de beskrivningar som du inte är intresserad av att studera, och därmed blir det lättare för dig att bekanta dig med de beskrivningar som du har nytta av.
Ansvarsfulla arbetssätt
Inom småbarnspedagogiken
- …diskuterar personalen rutinerna och användningen av digitala miljöer med vårdnadshavarna.
- …berättar personalen för vårdnadshavarna om behandlingen av personuppgifter (inkl. Varda) enligt de anvisningar som anordnaren av småbarnspedagogiken ger.
- …beaktar personalen dataskyddet vid publicering av bilder av barnen och deras verk.
- …kommer personalen överens med vårdnadshavarna om huruvida man kan ta och publicera foton av barnen samt publicera barnens verk.
- …pratar man med barnen om de digitala tjänster som används i samband med den pedagogiska dokumentationen.
- …ber man barnen om lov innan man publicerar bilder av dem eller deras verk. Med barnen lär man sig att man måste ha lov för att ta och publicera bilder.
- …ser personalen till att alla vårdnadshavare kommer åt informationen i de digitala tjänsterna. Officiell och inofficiell kommunikations skiljs åt.
- …bekantar man sig med barnens digitala värld och aktuella fenomen i den.
- …erbjuds barnen endast innehåll som lämpar sig för ålder och utvecklingsnivå.
Inom förskoleundervisningen
- …berättar personalen för vårdnadshavarna om behandlingen av personuppgifter (inkl. Koski) enligt de anvisningar som anordanaren av förskoleundervisningen ger.
- …diskuterar man upphovsrätten och att man alltid måste ha tillstånd för att använda innehåll som andra har skapat.
- …använder man trygga digitala tjänster som stöd för interaktionen.
- …pratar man med barnen om hållbar användning av teknik och att förnyande och användning förbrukar naturresurser.
Eleven i årskurs 1–2…
- …lär sig att agera ansvarsfullt och följer reglerna.
- …förstår att det hör till god sed att be den man fotograferar om tillstånd. Hen förstår att man inte får publicera bilden utan lov.
- …bekantar sig med principerna för upphovsrätten och förstår vad de innebär i praktiken.
- …förstår vad upphovsperson, verk, rättighet och upphovsrätt betyder.
- …övar på att söka och använda material.
- …övar på att använda interaktiva digitala tjänster i en trygg miljö.
- …kan under handledning bedöma tillförlitligheten hos information och informationskällor.
- …övar på att känna igen reklam i en multimedial miljö.
- …uppmuntrar genom sitt eget exempel andra att agera ansvarsfullt.
Eleven i årskurs 3–6…
- …vet vad ansvarsfullt agerande innebär. Hen agerar ansvarsfullt och följer reglerna i digitala tjänster.
- …känner till grundprinciperna för upphovsrätten och förstår vikten av att respektera dem.
- …behärskar grundprinciperna för licenssystemet CC (Creative Commons) eller motsvarande och följer dem.
- …bekantar sig med och använder interaktiva digitala tjänster i en trygg miljö med hänsyn till åldersgränsen.
- …förstår hur val i anknytning till användning av teknik kan bidra till en hållbar framtid.
- …övar på källkritik. Hen övar på att bedöma tillförlitligheten hos information och informationskällor.
- …övar på att använda och ange källor.
- …känner igen olika textgenrer i en multimedial miljö.
- …kan identifiera etiska och moraliska frågor som anknyter till teknologi.
- …är intresserad av livscykeln hos digitala verktyg och cirkulär ekonomi i anknytning till teknik.
- …visar intresse för ansvarsfullhet i digitala miljöer.
Eleven i årskurs 7–9…
- …känner till upphovsrätten. Hen följer upphovsrättslagen och känner till följderna av brott mot den.
- …förstår den affärsverksamhet som anknyter till upphovsrätten.
- …tillämpar licenssystemet CC (Creative Commons) eller motsvarande. Eleven är medveten om att det också finns andra tillståndssystem.
- …känner till hur sökmotorer och databaser fungerar och producerar information.
- …förstår teknologins möjligheter och risker i en global värld.
- …använder applikationer för sociala medier i enlighet med åldersgränserna och förstår sitt ansvar i användningen av dem.
- …förstår de sociala mediernas betydelse i samhället och för individen.
- …är medveten om hur användning av teknik och de egna valen påverkar miljön. Hen försöker genom sitt agerande främja en hållbar framtid.
- …reflekterar över och diskuterar etiska och moraliska frågor kring teknologi.
- …kan ange källor på korrekt sätt.
- …känner utöver upphovsrätten även till patent, varumärkessymbol och designskydd och förstår de rättigheter som är kopplade till dem.
- …kan rapportera om skadligt eller farligt innehåll som hen ser på nätet till administratören för tjänsten.
- …kan inom ramen för åldersgränserna dra nytta av de sociala mediernas möjligheter i studierna.
Trygga arbetssätt
Inom småbarnspedagogiken
- …känner personalen till och följer dataskydds- och datasäkerhetsanvisningarna.
- …respekterar personalen skyddet av barnens integritet i digitala miljöer.
- …vet personalen vad en spärrmarkering innebär och kan berätta för familjer om behandlingen av uppgifter som är föremål för spärrmarkering i enlighet med småbarnspedagogikanordnarens anvisningar.
- …fäster man särskild uppmärksamhet vid tryggheten när man bekantar sig med digitala tjänster.
- …uppmuntras barnen att berätta om sina upplevelser i digitala miljöer.
- …tar man tag i och diskuterar barnens initiativ som berör den digitala världen.
- …övar man på de första stegen till kritisk läsning.
- …diskuterar man åldersgränser och deras betydelse samt bekantar sig med symbolerna för dem.
Inom förskoleundervisningen
- …bekantar man sig med tryggt agerande i digitala tjänster. Med barnen lär man sig grundprinciperna för trygga arbetssätt.
- …lär man sig hur man ska agera om man stöter på problem i digitala tjänster.
- …pratar man med barnen om lösenord och användarnamn och varför man inte ska dela dem.
- …diskuterar och bedömer man tillsammans med barnen karaktären och tillförlitligheten hos information på internet.
Eleven i årskurs 1–2…
- …lär sig att agera på ett tryggt sätt i digitala tjänster. Eleven kan agera om hen behöver hjälp.
- …använder de digitala miljöer som skolan erbjuder i enlighet med anvisningarna.
- …bekantar sig med applikationers integritetsintställningar och förstår vad de betyder..
- …kan berätta om erfarenheter från digitala tjänster som anknyter till säkerhet.
- …förstår begreppet användarkonto. Hen förstår betydelsen av användarnamn och lösenord i vardagen.
- …förstår att lösenord blir föråldrade och behöver bytas. Hen vet vad som är kännetecknande för ett säkert lösenord.
- …känner till rutinerna för användning av eventuella gemensamma apparater.
- …förstår karaktären hos information på internet. Hen förstår att vem som helst kan producera innehåll på internet.
- …känner till åldersgränser. Hen förstår åldersgränsernas syfte och följer dem.
- …känner till och använder olika metoder för identifiering.
Eleven i årskurs 3–6…
- …kan agera på ett tryggt sätt i olika digitala tjänster.
- …övar på trygg användning av personuppgifter på nätet.
- …kan ändra integritetsinställningarna i de digitala tjänster som hen använder dagligen.
- …vet på vilka sätt digitala tjänster samlar in information. Eleven förstår att hen själv kan påverka den information som samlas in om hen.
- …känner igen eventuella risksituationer i digitala tjänster och berättar om dem.
- …skapar självständigt ett säkert lösenord. Eleven förstår att man inte ska använda samma lösenord i flera olika tjänster.
- …övar på att hantera lösenord och andra identifieringsmetoder.
- …förstår betydelsen av att underhålla och uppdatera apparater.
- …vet hur man ska agera om man stöter på ett bedrägeriförsök på nätet.
- …kan kontrollera åldersgränserna för de tjänster som hen använder.
- …förstår hur hen själv påverkas av olika slags digitala innehåll. Hen lär sig att välja innehåll som främjar välbefinnandet.
- …är intresserad av trygghet i digitala tjänster och uppmärksammar säkerheten och tryggheten på eget initiativ. Eleven förstår de särskilda drag som anknyter till säkerhet och trygghet i digitala tjänster.
Eleven i årskurs 7–9…
- …kan skydda sin egen och andras integritet i digitala tjänster. Hen kan begränsa behandlingen av sina personuppgifter i dem.
- …är medveten om datasäkerhetsrisker och vet hur man ska agera om datasäkerheten har brutits.
- …förstår principerna för säker behandling av personuppgifter. Hen följer anvisningarna för dataskydd och datasäkerhet i sitt arbete.
- …förstår syftet med och de centrala principerna för EU:s dataskyddsförordning och dataskyddslagen.
- …känner till grunderna för teknisk datasäkerhet och förstår grundprinciperna för hur man skyddar sig mot skadeprogram.
- …kan skydda sina uppgifter och filer från att försvinna eller förstöras och kan säkerhetskopiera dem.
- …vet vad webbläsarens cacheminne, kakor, privat surfningsläge och sidhistorik är. Hen kan använda dem.
- …förstår den påverkan som via digitala tjänster sker på människors agerande.
- …vet att människor profileras utifrån information/data som digitala tjänster samlar in. Hen är medveten om att denna information/dessa data kan användas för andra syften.
- …förstår sin rätt att hantera och använda data som samlats in om hen själv samt överlåta dem vidare. Hen förstår betydelsen av eget aktivt agerande i datahantering.
- …vet hur man ska agera i problemsituationer i digitala miljöer.
- ..kan hantera aktuella fenomen som anknyter till trygg användning av teknik.
- …kan använda eventuella lösenordsprogam.
- …kan administrera användarrättigheter för filer.
- …förstår hur digitala innehåll påverkar vakenheten, sömnen och hjärnans aktivitet. Hen väljer innehåll som främjar välbefinnandet.
- …förstår de kommersiella och politiska motiven för påverkan i digitala tjänster.
- …förstår att den ökade mängden data i kombination med den teknologiska utvecklingen möjliggör nya innovationer och affärsmöjligheter.
- …kan vid behov installera ett antivirusprogram eller en brandvägg, samt tillfälligt inaktivera dem.
- …behärskar användningen av kakor.
- …förstår skillnaderna mellan operativsystem i fråga om datasäkerhet.
- …kan åtgärda sin datasäkerhet i problemsituationer.
- …känner till skillnaderna mellan olika identifieringsmetoder och deras datasäkerhetsnivåer.
Ergonomi
Inom småbarnspedagogiken
- …erbjuds barnen innehåll som är högklassigt ur både användarmässigt och pedagogiskt perspektiv.
- …föredrar man digitala mijöer som uppmuntrar till rörelse.
- …använder man tillsammans med barnen digitala miljöer som lämpar sig för dem.
- …ser personalen till att verktygen och utrustningen är tillgängliga för barnen så att barnen uppmuntras att använda dem i lek och lärande.
- …uppmärksammar man barnen på att hålla pauser och på bra arbetsställningar.
- …stretchar, gympar och rör man på sig mycket och regelbundet.
- …lär man sig beakta ljudkvaliteten och -styrkan.
- …lär man sig beakta belysningen och skärmens ljusstyrka samt att justera dem.
- …får barnen erfarenheter av långsiktig verksamhet i digitala miljöer.
Inom förskoleundervisningen
- …övar man på god ergonomi och att ta pauser.
Eleven i årskurs 1–2…
- …övar på att använda digitala lösningar som ökar den fysiska aktiviteten.
- …övar på att ta pauser i arbetet och ha pausgymnastik.
- …övar på sunda arbetsställningar.
- …kan i mån av möjlighet justera sitt arbetsställe på rätt sätt.
- …övar på att arbeta målinriktat i digitala miljöer.
- …kan justera skärmens ljusstyrka, upplösning och färg samt ljudstyrkan.
- …bekantar sig med lämplig belysning.
- …kan välja det arbetsredskap och den plats som är bäst ur ergonomiskt perspektiv.
- …är intresserad av teknik som uppmuntrar till rörelse.
Eleven i årskurs 3–6…
- …använder digitala miljöer som ökar den fysiska aktiviteten.
- …förstår ergonomins betydelse för välbefinnandet i det dagliga arbetet.
- …kan välja en bra arbetsställning och varierar den vid behov.
- …kan välja en lagom lång tid för arbetet.
- …kan hitta hjälpmedel, som förbättrar arbetsergonomin, och förstår deras betydelse.
Eleven i årskurs 7–9…
- …kan beakta ergonomins delområden i sitt eget arbete.
- …känner igen trötthet och kan ta pauser i arbetet.
- …kan rikta in sitt arbete på ett målmedvetet och hållbart sätt i digitala miljöer.
- …kan i digitala miljöer använda olika hjälpmedel och redskap som gör tjänsten mer tillgänglig.
- …kan använda apparaternas olika metoder för inmatning och styrning, och kan välja en metod för inmatning och styrning som passar för situationen.
- …kan aktivera och inaktivera hjälpmedelsfunktioner.
- …kan ändra markörens hastighet, skärmens beröringskänslighet och andra inställningar för styrningen.