Gå till innehållet

Sivun sisältö

    Filtrera listning

    Gemenskap

    Inom småbarnspedagogiken

      • fäster man särskild uppmärksamhet vid sociala arbetssätt i digitala miljöer.
      • använder man de möjligheter som digitaliseringen erbjuder för att skapa en miljö där alla kan briljera i enlighet med sin utveckling, sin ålder och sina förutsättningar.
      • fäster man särskild uppmärksamhet vid emotionella färdigheter och kommunikativa färdigheter i det gemensamma digitala arbetet.
      • använder man digitaliseringens möjligheter för att leva sig in i olika roller.
      • använder personalen digitala miljöer för att hålla kontakt med vårdnadshavarna och stärka interaktionen. Man använder slutna sociala tjänster på ett ändamålsenligt sätt.
      • övar man tillsammans med barnen på att producera innehåll i den digitala miljö som används.
      • möjliggör man användning av individuella och ersättande kommunikationsmetoder.
      • lär man sig känna igen emojier i interaktion.
      • upprätthåller man en positiv attityd till interaktiva digitala miljöer.
      • löser man tillsammans eventuella problem som man stöter på i digitala miljöer.
      • övar man på socioemotionella färdigheter.
      • övar man på att förebygga mobbning.

    Inom förskoleundervisningen

      • övar man på att ta och hålla kontakt i digitala miljöer.
      • övar man på att använda emojier på ett lämpligt sätt.
      • övar man på sakligt beteende i digitala miljöer.

    Eleven i årskurs 1–2…

      • kan under handledning använda de gemensamma digitala miljöer som används i skolan.
      • kan använda interaktiva applikationer med beaktande av åldern.
      • kan ringa och svara på telefon- och videosamtal.
      • kan använda enkla meddelandefunktioner.
      • Eleven kan skicka och ta emot röst- och videomeddelanden.
      • förstår vad e-post är och övar på att skicka och ta emot e-post.
      • kan dela med sig av sina erfarenheter av digitala miljöer.​
      • respekterar och tar hänsyn till andra när hen verkar i digitala miljöer.  Eleven agerar på ett sätt som förebygger mobbning.
      • kan under handledning lösa eventuella konfliktsituationer i digitala miljöer.
    • uppmuntrar andra elever till gemenskap.

    Eleven i årskurs 3–6…

      • kan använda de gemensamma digitala miljöer som används i skolan.
      • kan använda de möjligheter som applikationer medför som stöd för interaktion.
      • använder sociala digitala miljöer på ett ändamålsenligt sätt.
      • kan skicka och besvara e-post i enlighet med god sed.
      • tar ansvar för gemensamt arbete.
    • deltar i skolans gemensamma innehållsproduktion.

    Eleven i årskurs 7–9…

      • använder interaktiva digitala miljöer på ett mångsidigt sätt.
      • förstår interaktionens betydelse i lärande i digitala miljöer.
      • agerar på ett sätt som bygger upp gemenskapen I användningen av sociala medier.
      • förstår de sociala mediernas funktionsprinciper.
      • använder e-post och andra kommunikationsverktyg på det sätt som situationen kräver.
      • deltar aktivt i arbete i sociala digitala miljöer.
      • kan lösa eventuella konfliktsituationer i digitala miljöer.
      • kan kommunicera med aktörer utanför skolan, även i internationella sammanhang.
      • respekterar och värdesätter mångfald i alla digitala miljöer.
    • tar på ett konstruktivt sätt ställning till teman som är kontroversiella eller väcker känslor via digitala kanaler. Eleven främjar genom sitt agerande ett framgångsrikt samarbete i digitala miljöer.

    Delaktighet

    Inom småbarnspedagogiken

      • Man stärker barnens tro på sina egna möjligheter att påverka med hjälp av digitala lösningar. Man skapar strukturer som främjar barnens möjligheter att påverka.
      • Digitala miljöer används för att synliggöra barnens tankar och intressen.
      • Barnen deltar aktivt i planeringen, genomförandet och utvärderingen av digitala lekar och digitalt lärande.
      • Man säkerställer att varje barn får mångsidiga möjligheter att delta.

    Inom förskoleundervisningen

      • Man bekantar sig tillsammans med barnen med digitala miljöer som ökar delaktigheten.

    Eleven i årskurs 1–2…

      • kan under handledning använda digitala miljöer som ökar delaktigheten.
      • kan under handledning delta i dialog i digitala miljöer.
      • kan lyfta fram frågor och ämnen som är betydelsefulla för hen själv i digitala miljöer.

    Eleven i årskurs 3–6…

      • deltar i arbete, diskussioner och påverkande i skolans digitala miljöer.
      • förstår sina möjligheter att påverka i digitala miljöer.
      • kan ta initiativ i digitala miljöer.
      • kan interagera med olika grupper i digitala miljöer.

    Eleven i årskurs 7–9…

      • deltar aktivt och på ett konstruktivt sätt i arbete i de sociala digitala miljöer som skolan använder.
      • förstår betydelsen av digitala miljöer i samhällelig verksamhet.
      • studerar och bedömer sina möjligheter att påverka i digitala miljöer.
      • har färdigheter att verka som en aktiv medborgare i ett digitalt samhälle.
      • kan delta i skolans verksamhet och utveckling med hjälp av skolans digitala miljöer.
      • hittar rätt digitalt forum för att föra frågor som är viktiga för hen själv vidare.
      • kan delta i den aktuella debatten i digitala miljöer.

    Övriga kunskapsbeskrivningar inom digital kompetens

    Övriga kunskapsområden