Interaktion
Skrolla ner för att se delområdet 4a) Gemenskap och delaktighet som hör till huvudområdet 4) Interaktion. Med filtreringsverktyget kan du dölja de beskrivningar som du inte är intresserad av att studera, och därmed blir det lättare för dig att bekanta dig med de beskrivningar som du har nytta av.
Gemenskap och delaktighet
Inom småbarnspedagogiken
- …övar man med barnen på att arbeta tillsammans.
- …använder man de möjligheter som digitaliseringen erbjuder för att skapa en miljö där alla kan briljera i enlighet med sin utveckling, sin ålder och sina förutsättningar.
- …fäster man i det gemensamma digitala arbetet särskild uppmärksamhet vid emotionella färdigheter och kommunikativa färdigheter.
- …använder man digitala möjligheter för att leva sig in i fiktiva roller, sagor och berättelser.
- …använder personalen digitala tjänster för att hålla kontakt med vårdnadshavarna och stärka interaktionen.
- …använder man slutna sociala tjänster på ett ändamålsenligt sätt. Med barnen övar man på att producera eget innehåll med hjälp av en digital miljö som redan är i bruk.
- …ger man barnen möjlighet till interaktion på individuella och alternativa sätt.
- …lär man sig känna igen emojier.
- …upprätthåller man en positiv attityd till interaktiva digitala tjänster.
- …löser man tillsammans eventuella problem som man stöter på i digitala tjänster.
- …övar man på socioemotionella färdigheter samt att förebygga mobbning.
- …stärker man barnens tro på sina egna möjligheter att påverka med hjälp av digitala tjänster.
- …används digitala miljöer för att synliggöra barnens tankar och intressen.
- …deltar barnen aktivt i planeringen, genomförandet och utvärderingen av lek och lärande där man använder digitala verktyg.
- …säkerställer man att varje barn får mångsidiga möjligheter att delta och påverka.
- …får barnen erfarenheter av hur man i digitala tjänster kan delta i gemensam verksamhet.
Inom förskoleundervisningen
- …övar man på interaktion i digitala tjänster.
- ..övar man på att använda emojier på ett lämpligt sätt.
- …övar man på sakligt beteende i digitala tjänster.
- …bekantar man sig tillsammans med barnen med digitala tjänster som ökar delaktigheten.
Eleven i årskurs 1–2…
- …kan använda interaktiva digitala tjänster på ett ändamålsenligt sätt med tanke på sin ålder.
- …kan under handledning delta i dialog i digitala tjänster.
- …känner igen och kan använda emojier som främjar interaktion.
- …kan ringa och svara på videosamtal, samt skicka och svara på ljudmeddelanden. Hen kan använda övriga enkla meddelandefunktioner.
- …förstår vad e-post är och övar på att skicka och ta emot e-post.
- …kan berätta om sina erfarenheter i digitala tjänster.
- …respekterar och tar hänsyn till andra när hen verkar i digitala tjänster. Hen agerar på ett sätt som förebygger mobbning.
- …kan under handledning lösa eventuella konfliktsituationer som uppstår i digitala tjänster.
- …kan under handledning använda digitala tjänster som ökar delaktigheten.
- …uppmuntrar andra elever till gemenskap.
Eleven i årskurs 3–6…
- …kan använda interaktiva egenskaper i digitala tjänster.
- …använder sociala digitala tjänster på ett ändamålsenligt sätt.
- …kan skicka och besvara e-post i enlighet med god sed.
- …tar ansvar för arbetet i en gemenskap.
- …deltar i arbete, diskussioner och påverkande i skolans digitala tjänster.
- …förstår sina möjligheter att påverka i digitala tjänster. Hen kan lyfta fram frågor och ämnen som är betydelsefulla för hen själv i digitala tjänster.
- …kan interagera med olika grupper i digitala tjänster.
- …övar på att hjälpa andra vid problemsituationer.
- …deltar i skolans gemensamma innehållsproduktion.
Eleven i årskurs 7–9…
- …använder interaktiva digitala tjänster på ett mångsidigt sätt.
- …förstår interaktionens betydelse i lärande i digitala miljöer.
- …främjar gemenskapen när hen använder sociala medier.
- …förstår de sociala mediernas funktionsprinciper.
- …använder e-post och andra kommunikationsverktyg på det sätt som situationen kräver.
- …kan lösa eventuella konfliktsituationer som uppstår i digitala tjänster.
- …kan kommunicera med aktörer utanför skolan, även i internationella sammanhang.
- …respekterar och värdesätter mångfald i alla digitala miljöer.
- …deltar aktivt och på ett konstruktivt sätt i arbete i de sociala digitala tjänster som skolan använder.
- …förstår betydelsen av digitala miljöer i samhällelig verksamhet.
- …studerar och bedömer sina möjligheter att påverka i digitala tjänster. Eleven hittar rätt digitalt forum för att föra frågor som är viktiga för hen själv vidare.
- …har färdigheter att verka som en aktiv medborgare i ett digitalt samhälle.
- …hjälper andra vid problemsituationer.
- …kan delta i skolans verksamhet och utveckling med hjälp av skolans digitala tjänster.
- …kan delta i den aktuella debatten i digitala tjänster.
- …tar på ett konstruktivt sätt ställning till teman som är kontroversiella eller väcker känslor via digitala kanaler. Hen främjar genom sitt agerande ett framgångsrikt samarbete i digitala tjänster.