Praktiska färdigheter och egen produktion
Skrolla ner för att se delområdena 1a) Grundläggande tekniska färdigheter, 1b) Verksamhet i olika miljöer och 1c) Produktion som hör till huvudområdet 1) Praktiska färdigheter och egen produktion. Med filtreringsverktyget kan du dölja de beskrivningar som du inte är intresserad av att studera, och därmed blir det lättare för dig att bekanta dig med de beskrivningar som du har nytta av.
Grundläggande tekniska färdigheter
Inom småbarnspedagogiken
- …säkerställer personalen att verktygen som främjar digitalt kunnande är i ändamålsenligt bruk. Vid behov informerar personalen anordnaren av småbarnspedagogik om brister i lärmiljön.
- …introducerar personalen barnen till de redskap och apparater som finns i lärmiljön. Man lär sig att teknik är en naturlig del av den.
- …visar personalen exempel på ändamålsenlig användning av teknik i vardagen.
- …övar man tillsammans med barnen på att använda utrustningen på ett säkert och omsorgsfullt sätt.
- …undersöker och reflekterar man över tekniken i vardagsmiljöerna.
- …deltar personalen i mån av möjlighet i fortbildning som främjar digital kompetens.
- …vet personalen var man får stöd för användningen av digitala miljöer. Personalen söker stöd vid behov.
- …diskuterar personalen eventuell användning av barnens egen utrustning och egna digitala enheter med vårdnadshavarna.
- …undersöker man med barnen barnens egna leksaker och hur de fungerar.
- …lär man sig att starta och stänga av en mobil enhet samt att ladda enheten.
- …övar man på att använda egenskaper och funktioner hos en mobil enhet.
- …lär man sig namnge utrustningen och identifiera de vanligaste symbolerna.
- …diskuterar man vad internet är. Man lär sig med barnen vad en webbläsare är och vad det innebär att surfa.
- …undersöker och provar man olika tangentbord. Man övar med barnen på olika sätt att styra apparater.
Inom förskoleundervisningen
- …observerar och bekantar man sig med teknik i vardagen.
- …diskuterar man teknikens betydelse i barnens liv.
- …lär man sig termer som anknyter till användnings- och funktionsprinciperna för digitala miljöer.
- …lär man sig att utarbeta och följa enkla anvisningar för digitala tjänster.
- …övar man på tangentfärdigheter och grunderna i att använda tangentbord samt bekantar sig med användning av datormus.
Eleven i årskurs 1–2…
- …observerar och förstår teknikens inverkan på vardagen.
- …kan behandla apparater, kringutrustning och tillbehör på ett omsorgsfullt sätt. Eleven kan agera om ett digitalt verktyg går sönder eller försvinner.
- …kan under handledning ansluta digitala verktyg till ett trådlöst nätverk.
- …kan logga in på en enhet och i miljöer med sitt eget användarnamn och lösenord.
- …behärskar de grundläggande funktionerna hos de digitala verktyg som används.
- …kan vid behov göra utskrifter.
- …förstår begrepp och symboler som anknyter till centrala funktioner hos de digitala miljöer som används.
- …förstår vad internet är, vad en webbläsare är och vad det innebär att surfa. Eleven kan använda en webbläsare.
- …kan skilja mellan operativsystemet och program/applikationer.
- …följer enkla anvisningar vid användning av digitala miljöer. Eleven kan berätta vad hen gör.
- …kan använda olika sätt att styra en apparat och mata in text.
- …kan lösa vanliga störningar i apparater.
- …förstår apparaternas inställningar och kan ändra dem på ett ändamålsenligt sätt.
- …kan ladda ner och ta i bruk tillåtna applikationer.
- …känner igen en del storheter och måttenheter som anknyter till teknik.
Eleven i årskurs 3–6…
- …förstår digitala verktygs, programvarors och tjänsters mångsidighet.
- …förstår vilka sätt att använda teknik som är typiska för olika läroämnen.
- …förstår användnings- och funktionslogiken för de digitala miljöer som hen använder.
- …kan agera vid de vanligaste störningarna i apparater.
- kan koppla in och använda kringutrustning och tillbehör.
- …kan ansluta digitala verktyg till ett trådlöst nätverk.
- …förstår och kan ändra inställningarna i operativsystemet.
- …bedömer behovet av att göra utskrifter och behärskar de grundläggande funktionerna i inställningarna för utskrift.
- …kan med lämpliga begrepp beskriva den digitala miljön som hen använder.
- …förstår att det finns olika filformat.
- …kan överföra filer i olika miljöer.
- …kan utarbeta och följa stegvisa anvisningar vid användning av digitala miljöer.
- …övar på tiofingersystemet. Hen övar på att smidigt producera text med de apparater som används.
Eleven i årskurs 7–9…
- …använder smidigt begrepp som anknyter till digitala miljöer.
- …använder olika filtyper med lämpliga program.
- …behärskar storheter och måttenheter som anknyter till teknik.
- …producerar och behandlar smidigt text med den apparat som används.
- …hjälper andra elever att använda digitala miljöer.
- …följer aktuell diskussion om teknologi.
- …letar i olika källor efter lösningar på komplicerade problem med apparater och digitala miljöer.
Verksamhet i olika miljöer
Inom småbarnspedagogiken
- …känner personalen till digitala tjänster, som anknyter till barnens småbarnspedagogik och förskoleundervisning, och använder dem på ett ändamålsenligt sätt.
- …används digitala tjänster aktivt i den pedagogiska dokumentationen.
- …används digitala miljöer som en del av stödet för utvecklingen och lärandet.
- …används digitala lärmiljöer med flera sinnen.
- …bekantar man sig tillsammans med barnen med olika applikationer på ett experimentellt och lekfullt sätt och via lärområdenas teman.
- …spelar man spel, utforskar deras logik, hittar på nya spel och ändrar på bekanta spel tillsammans med barnen.
- …använder man element av spelkaraktär i digitala miljöer.
Inom förskoleundervisningen
- …använder man applikationer mångsidigt och observerar deras centrala funktionsprinciper.
Eleven i årskurs 1–2…
- …känner till de digitala tjänster som skolan använder och kan logga in i dem. Hen kan använda digitala miljöer på ett sätt som är tillräckligt för årskursen.
- …kan under handledning flytta och behandla information mellan digitala miljöer.
- …kan under handledning använda digitala tjänster för att ta emot och lämna in uppgifter.
- …kan under handledning använda system som används lokalt (utanför undervisningen), där det finns information som är av betydelse för elevens skolgång.
- …kan öppna och stänga applikationer samt röra sig mellan dem.
- …kan under handledning ge rättigheter till digitala tjänster.
- …övar på att uppfatta framstegen i sitt eget lärande med hjälp av en funktion i en digital tjänst.
- …kan söka efter applikationer som intresserar hen i appbutiken.
- …förstår vad det betyder när en applikation ber om rättigheter.
Eleven i årskurs 3–6…
- …använder digitala miljöer i sina studier på ett ändamålsenligt sätt.
- …kan flytta och behandla information mellan digitala tjänster.
- …kan använda digitala tjänster för att ta emot och lämna in uppgifter.
- …kan logga in i det eventuella elevadministrationssystemet och bekantar sig med användningen av det.
- …kan använda digitala tjänster som används lokalt (utanför undervisningen), där det finns information som är av betydelse för elevens skolgång.
- …kan använda viktiga tjänster i sin vardag och förstår deras centrala funktionsprinciper.
- …förstår och kan ändra digitala tjänsters rättigheter.
- …kan under handledning använda digitala tjänster (vid behov) på olika apparater.
- …följer framstegen i sitt eget lärande med hjälp av en funktion i en digital tjänst.
- …kan leta efter användbara digitala tjänster och testa deras användningssyften. Eleven kan vid behov registrera sig som användare i en tjänst.
Eleven i årskurs 7–9…
- …använder på ett naturligt och mångsidigt sätt digitala tjänster som en del av studierna och på sätt som lämpar sig för olika läroämnen.
- …kan välja en digital tjänst som är ändamålsenlig och passar för hen själv.
- …använder digitala tjänster smidigt, vid behov på olika apparater.
- …kan använda samhälleliga digitala tjänster som berör hen.
- …bedömer hur det egna lärandet framskrider med hjälp av en egenskap i en digital tjänst.
- …uppmuntrar andra elever att använda digitala miljöer på ett mångsidigt sätt.
- …kan jämföra, bedöma och föreslå digitala miljöer.
Produktion
Inom småbarnspedagogiken
- …stöder man med hjälp av digitala miljöer de första stegen till läs- och skrivutveckling.
- …använder man digitala miljöer för att leka med språket.
- …spelar man spel som uppmuntrar till att producera eget innehåll.
- …fotograferar, videofilmar och redigerar man innehåll med enkla funktioner.
- …gör man bild- och videoprojekt.
- …använder man digitala miljöer för att berätta egna sagor.
- …gör man egna och gemensamma digitala böcker i enlighet med det vidgade textbegreppet.
- …övar man lekfull läsning och skrivning.
- …gör man lekfulla animationer.
- …gör man enkla diagram.
Inom förskoleundervisningen
- …skapar och tolkar man meddelanden i digitala miljöer.
- …behandlar man bilder och videor på ett mångsidigt och lekfullt sätt, genom att prova på.
- …producerar man texter enligt det vidgade textbegreppet.
Eleven i årskurs 1–2…
- …kan arbeta självständigt och tillsammans i skolans digitala miljöer.
- …övar på att hitta sparat innehåll.
- …behärskar grundläggande filhanteringsfärdigheter: spara, kopiera, flytta, radera.
- …fotograferar, videofilmar och spelar in ljud samt gör enkla redigeringar.
- …använder kamera och övriga enkla applikationer för att göra och dokumentera observationer.
- …övar på att producera multimodala texter i en digital tjänst.
- …procuerar innehåll genom att tala.
- …kan redigera texter: aktivering av texten, val av bokstavsstorlek och typsnitt.
- …kan under handledning skapa ett verk med text, ljud, bilder och video.
- …kan göra och tolka enkla tabeller och diagram.
- …övar på att kommentera andras verk.
- …kan använda pekskärmspenna på ett ändamålsenligt sätt.
- …känner till olika digitala tjänster som är avsedda för egen produktion, och kan använda dem. Eleven är intresserad av bild-, video- och ljudbehandling och producerar innehåll självständigt.
Eleven i årskurs 3–6…
- …kan leta efter sparat eller delat innehåll. Eleven förstår mapp- och filstrukturen om operativsystemet kräver det.
- …kan spara och dela innehåll i en molntjänst. Hen kan vid behov skicka filer.
- …kan redigera bilder, video och ljud samt göra ett verk av dessa.
- …kan producera multimodala texter i en digital tjänst. Hen kan producera texter för olika syften.
- …behärskar grunderna i textbehandlingsprogram.
- …kan göra en enkel animation.
- …kan grunderna i kalkylering (tabellkalkyl). Hen kan göra en tabell och utifrån den ett diagram.
- …behärskar grunderna i presentationsgrafik. Hen kan göra en presentation.
- …kan arbeta med innehåll tillsammans med andra i en digital miljö.
- …kan kommentera och ge respons.
- …förstår möjligheterna i 3D-modellering och -utskrift.
- …känner till och använder digitala tjänster för mångsidig behandling av bilder, videor och ljud. Hen producerar och delar editerat innehåll om olika ämnen.
- …kan skapa en fil för gemensamt arbete och lägga till andra elever till den.
Eleven i årskurs 7–9…
- …kan planera en logisk mapp- och filhantering. Eleven vet var det innehåll hen behöver finns.
- …kan sammanställa texter, bilder och tabeller.
- …kan använda format i texter. Eleven hittar de specialtecken hen behöver.
- …kan göra källhänvisningar och en källförteckning med ett automatiskt hänvisningsverktyg.
- …använder digitala miljöers mångsidiga möjligheter i produktion.
- …använder bild- och videobehandlingsprogram på ett mångsidigt sätt.
- …kan använda cellhänvisningar, beräkningsformler och de vanligaste funktionerna i ett kalkylprogram.
- …kan göra ett ändamålsenligt diagram av statistiska data i ett kalkylprogram.
- …kan skapa omfattande och strukturerade presentationer i ett presentationsgrafikprogram.
- …deltar i en gemensam skrivprocess eller någon annan gemensam process för innehållsproduktion i en digital tjänst.
- …kan välja ett bildformat som lämpar sig för syftet med publiceringen och konvertera filer till en upplösning som passar för publiceringen.
- …kan använda ämnesord och taggar för att strukturera innehållet.
- …kan lägga fram förbättringsförslag för att göra presentationerna tydligare med hjälp av de möjligheter som erbjuds i digitala tjänster.