Jag lyssnar – alltså läser jag
Materialet "Jag lyssnar – alltså läser jag" beskriver möjligheterna för användning av inlästa böcker (bland annat ljudböcker) i undervisningen. I materialet presenteras användning av inlästa böcker i synnerhet för lärare i årskurs fyra, men materialet kan tillämpas brett. Materialet baserar sig på det vidgade textbegreppet.
Materialet innehåller två delar: Inlästa böcker i undervisningen, som lämpar sig som stöd för användning av vilken ljudbok som helst och Hjältesagor, där man fördjupar sig mer i behandlingen av boken Hjältesagor för alla. Den flerspråkiga boken Måntornet, som är inläst på 56 olika språk, presenteras också.
I materialet ges exempel på ljudbokstjänster med svenskspråkiga böcker. De flesta ljudbokstjänster har avgiftsfria prova på -perioder. Testa gärna olika ljudbokstjänster! När du tar i bruk en tjänst, till exempel en applikation, ska du alltid säkerställa att den överensstämmer med EU:s dataskyddsförordning och dataskyddslagen. Du kan be anordnaren av undervisning eller småbarnspedagogik om mer information om dataskydd.
Utbildningsstyrelsen har arbetat fram materialet i samarbete med ILT Education. Materialet har beretts och kommenterats av Minna Rimpilä (Helsingfors stadsbibliotek), Meri-Tuuli Varama (klasslärare, Helsingfors), Saara Kylmänen (lärare i finska som andraspråk, Helsingfors), Kaisa Karttunen (klasslärare, Helsingfors). Den grafiska designen i materialet är planerad i samarbete med Kubo Creative Agency.
Användarlicens: CC BY-NC-SA