Siirry sisältöön

Striimilinja 1 – Laatua ja tasa-arvoa digisuunnitelmista ja -strategioista:

Oppimisen, ohjauksen ja opetuksen digitalisaatio – norssien yhteinen tietostragiaprosessi, Mikko Horila & Sampo Forsström (Tampereen yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulut) 

Mikko Horila ja Sampo Forsström kertovat Suomen normaalikoulujen yhteisestä tietostrategiaprosessista.

Espoon digikehittäminen varhaiskasvatuksesta perusopetukseen – yhdenvertaisen digipystyvyyden polulla, Hanna Manner & Minna Kukkonen (Espoon kaupunki) 

Hanna Manner ja Minna Kukkonen kertovat digikehittämisestä Espoossa varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.

Ajankohtaista opetuksen ja varhaiskasvatuksen digitalisaatiossa, Tero Huttunen (Opetus- ja kulttuuriministeriö)

Tero Huttunen Opetus- ja kulttuuriministeriöstä kertoo digitalisaatioon liittyvästä ajankohtaisesta strategiatyöstä.

Striimilinja 2 – Tukea digiosaamisen kehittämiseen:

Jaetaan sisältöjä!, Janne Korsimo (Rusko), Matti Kähkönen (Saimaan mediakeskus) & Nina Granlund (Makupalat.fi)

Tässä tallenteessa esitellään muutamia opetusmateriaalipankkeja sekä osaamismerkistöjä.
1.00:00 Koulutuksesta osaamisen kehittämiseen – Janne Korsimo
2.08:48 Saimaan digihelmiä ja AOE.fi – Matti Kähkönen
3.15:13 Makupalat.fi: Kirjastojen valikoimia tiedonhaun lähteitä – Nina Granlund

Jaetaan osaamista!, Jukka Lehtoranta (Innokas), Nga Duong (Freeed), Jouni Paakkinen (Digikilta), Christian Alopaeus (Emill) & Sorella Karme (Valtakunnallinen DigiErko -verkosto)

Tässä tallenteessa esitellään useita eri opetukseen liittyviä verkostoja, joiden kautta opettajavat voivat löytää ja jakaa osaamistaan.
00:00 Innokas -verkosto – Jukka Lehtoranta
04:41 Freeed – Nga Duong
09:28 Digikilta – Jouni Paakkinen
15:35 Emill – Christian Alopaeus
22:00 Valtakunnallinen DigiErko-verkosto – Sorella Karme

DigiOne – oppimisen uusi ekosysteemi. Mitä se tuo opettajan työhön?, Jukka Miettunen (DigiOne -hanke) 

Hankepäällikkö Jukka Miettunen esittelee DigiOne -hankkeen ekosysteemiä ja kertoo mitä se tuo opettajan työhön.

Striimilinja 3 – Laatua digipedagogiseen johtamiseen:

Mitä on hyvä digipedagoginen johtaminen?, Jerkka Laakkonen & Toni Penttinen (Helsinki)  

Päiväkodin johtaja Jerkka Laakkonen ja Siltamäen ala-asteen vs. rehtori Toni Penttinen esittelevät näkemyksiään siitä, mitä on hyvä digipedagoginen johtaminen.

Digitalisaation suuntaviivat johtamisen tukena – TVT-strategia Päijät-Hämeessä, Hanna-Maria Partanen (Päijät-Hämeen sivistyspalveluiden seudullinen kehittäminen)

Projektikoordinaattori Hanna-Maria Partanen kertoo Päijät-Hämeen sivistyspalveluiden seudullisesta kehittämisestä.

Moniulotteisuus ja ymmärtäminen, johtamisen mahdollisuudet ja haasteet digitalisoituvassa yhteiskunnassa, Mikko Malmgren (DigiFinland Oy)  

Mikko Malmgren DigiFinland Oy:stä kertoo johtamisen mahdollisuuksista ja haasteista digitalisoituvassa yhteiskunnassa moniuloitteisuuden ja ymmärtämisen näkökulmasta.

Striimilinja 4 – Digitala lärstigar samt idéer för undervisningen:

Vörås digitala lärstig – pedagogisk handledning om hur man kan arbeta digitalt, Jari Niemelä, Thomas Södergård & Annika Ekblad (Vörå kommun)

Vörås digitala lärstig presenteras av IKT-pedagog Jari Niemelä. Ikt-strategin förnyades redan under åren 2020-21. Av den har man gjort visuellt lockande planscher att ha framme i skolornas utrymmen, samt årsklockor från småbarnspedagogiken ända till gymnasiet. Projektansvarig Annika Ekblad koncentrerat sig på småbarnspedagogiken i Vörå. Ekblad har under hösten och vintern ordnat digicaféer för personalen, och olika workshops i barngrupperna. Du kan bekanta dig med Vörås handbok till den digitala lärstigen för personal inom småbarnspedagogiken här. Vi får också höra praktiska exempel om digipedagogiken i grundskolan i Vörå.

Låt dig inte luras av desinformation – Yle Kunskap ger dig verktyg att navigera rätt i informationsflödet, Heidi Finnilä (Yle Nyhetsskolan) 

Redaktör Heidi Finnilä, Yle nyhetsskolan, berättar om olika fenomen som är relaterade till desinformation. Kan algoritmer hota demokratin? Vilka saker ska man åtminstone kolla i nyheter på nätet? Och hur känns det att som journalist bli mordhotad?

DigiEko erfarenheter från att stöda sju kommuners arbete med digitala lärstigar, John Henriksson & Mia Skog (Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi)

John Henriksson och Mia Skog, utbildningsplanerare på CLL, berättar om projekt DigiEko och hur man stött digitaliserinsprocessen i skolan i flera kommuner.