Siirry sisältöön

Sivun sisältö

    Suodata listausta

    Tiedonhallinta

    Varhaiskasvatuksessa

      • Tutustutaan tiedonhakuun hakemalla tietoa lasten kanssa.
      • Tutustutaan selaimen peruskäyttöön.
      • Tehdään kuva- ja äänihakuja.
      • Haetaan tietoa lapsia kiinnostavista asioista sekä ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
      • Keskustellaan tiedon luotettavuudesta.
      • Luokittelua ja ryhmittelyä tehdään pelillisesti ja leikillisesti digitaalisissa ympäristöissä.
      • Lasten kanssa pohditaan, mitä pulmia teknologian keinoin voisi ratkaista ja miten niitä voisi ratkaista. Opetellaan kuvailemaan, miten pulman voisi ratkaista.
      • Tiedon esittämisessä kiinnitetään huomiota ilmaisun kokonaisvaltaisuuteen. Tietoa esitetään lapsille sopivin keinoin: kielellisesti, kuvallisesti ja kehollisesti.

    Esiopetuksessa

      • Harjoitellaan selaimen peruskäyttöä.
      • Harjoitellaan tarkoituksenmukaisten hakusanojen käyttöä.
      • Harjoitellaan tiedon kriittistä arviointia.
      • Luodaan yhteyksiä, sanallistetaan ja tehdään näkyväksi yhteyksiä asioiden välillä.
      • Luokittelun yhteydessä tutustutaan käsitekarttoihin ja opetellaan luomaan niitä yhdessä digitaalisesti.

    Vuosiluokilla 1-2 oppilas…

      • osaa käyttää hakukonetta tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppilas osaa käyttää kuva- ja äänihakua.
      • osaa muodostaa yksinkertaisia hakusanoja.
      • osaa ohjatusti etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
      • osaa ohjatusti arvioida tiedon luotettavuutta.
      • osaa tehdä havaintoja erilaisista tiedonlähteistä omassa arjessaan.
      • osaa käyttää digitaalisia ympäristöjä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä.
      • osaa ohjatusti jäsennellä tietoa käsitekartalle.
      • harjoittelee selostamaan etsimäänsä tietoa omin sanoin.
      • tuottaa lyhyitä monimuotoisia tekstejä haetun tiedon perusteella.
      • harjoittelee tiedonhallintaan liittyviä käsitteitä.
    • etsii oma-aloitteisesti tietoa itseään kiinnostavista asioista ja ilmiöistä.

    Vuosiluokilla 3–6 oppilas…

      • osaa etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
      • käyttää hakukonetta monipuolisesti. Oppilas osaa tehdä tarkennettuja hakuja.
      • harjoittelee etsimään ja hyödyntämään eri lähteistä löytämäänsä tietoa.
      • osaa arvioida tiedon luotettavuutta. Oppilas harjoittelee perustelemaan arviotaan.
      • osaa ohjatusti hyödyntää erikielisiä lähteitä.
      • ymmärtää, miten verkossa oleva tieto on syntynyt.
      • osaa ohjatusti järjestää, luokitella ja esittää tietoa.
      • osaa jäsennellä tietoa käsitekartalle.
      • osaa esittää tietoa yksinkertaisissa taulukoissa.
      • harjoittelee tekemään havaintoja ja päätelmiä simulaatiosta.
      • osaa muokata samanaikaisesti työstettävää dokumenttia.
      • tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteisöllisessä ympäristössä.
      • osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta tuotoksesta. Oppilas osaa muokata tuotosta palautteen perusteella.
    • on kiinnostunut tiedon käsittelystä ja esittämisestä. Oppilas osaa esittää tietoa monipuolisilla tavoilla digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.

    Vuosiluokilla 7–9 oppilas…

      • osaa vaihtaa hakukoneen asetuksia tarkoituksenmukaisesti. Oppilas osaa tehdä käänteisiä kuvahakuja.
      • osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja perustella arvionsa.
      • hyödyntää erilaisia lähteitä tiedon tuottamisessa.
      • osaa selittää uusien lähteiden tai tarkastelutapojen myötä, että tulkinta voi muuttua.
      • osaa hankkia, käsitellä ja esittää tutkimukseen perustuvaa tietoa.
      • osaa tehdä käsitekartan tai muunlaisen infografiikan.
      • osaa jäsennellä suuria tietoaineistoja taulukkoon ja osaa selostaa niitä.
      • osaa tehdä havaintoja ja päätelmiä simulaatiosta.
      • tuntee erilaisia tapoja esittää tietoa. Oppilas osaa valita tarkoituksenmukaisia tiedon esittämisen tapoja ja välineitä.

    Tutkiva työskentely

    Varhaiskasvatuksessa

      • Lapsia kannustetaan tekemään kysymyksiä, joihin etsitään yhdessä vastauksia digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
      • Lasten kanssa tutustutaan kokeillen ja monipuolisesti arjen teknologiaan, erilaisiin tutkimusvälineisiin ja tutkimisen tapoihin.
      • Tehdään tutkimuksia käyttämällä apuna teknologiaa ja digitaalisia ympäristöjä. Näitä hyödynnetään havaintojen tekemisessä, tiedon jäsentämisessä ja tiedon ymmärtämisessä.
      • Hyödynnetään leikillisiä ja pelillisiä työskentelytapoja.

    Esiopetuksessa

      • Tehdään teknologiaa ja digitaalisia ympäristöjä hyödyntäviä pidempikestoisia tutkimusprojekteja. Käytetään monipuolisesti erilaisia sovelluksia.
      • Pohditaan lasten omien tutkimusprojektien kautta tutkimuksen roolia ongelmien ratkaisussa.

    Vuosiluokilla 1-2 oppilas…

      • osaa tehdä pieniä itseä kiinnostavia tutkimuksia teknologiaa hyödyntäen.
      • osaa tehdä havaintoja koulussa ja lähiympäristössä yksinkertaisia digitaalisia tutkimusvälineitä käyttäen.
      • osaa tehdä teknologiaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä.
    • on kiinnostunut tutkimuksentekoon liittyvästä teknologiasta.

    Vuosiluokilla 3–6 oppilas…

      • osaa suunnitella ja toteuttaa teknologiaa hyödyntävän, yksinkertaisen tutkimuksen tai projektin.
      • käyttää digitaalisia ratkaisuja tutkimisen välineenä. Oppilas osaa valita sopivan välineen tutkivaan työskentelyyn.
    • tutkii ja kokeilee oma-aloitteisesti tutkimuksentekoon liittyvää teknologiaa.

    Vuosiluokilla 7–9 oppilas…

      • käyttää teknologiaa monipuolisesti tutkimisen välineenä.
      • osaa suunnitella koeasetelmia digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
      • osaa valita itseä kiinnostavan tutkimusaiheen ja tehdä tutkimuksen.
      • osaa käsitellä kerättyä tietoa digitaalisessa ympäristössä itsenäisesti ja yhdessä.
      • ymmärtää tutkimuksen roolin uuden tiedon synnyssä.
    • seuraa tutkimuksentekoon liittyvän teknologian kehitystä. Oppilas tiedostaa tekoälyn käyttöön liittyviä mahdollisuuksia yhteiskunnassa.

    Luova työskentely

    Varhaiskasvatuksessa

      • Luodaan lapsille mahdollisuuksia kokeilla luovaa tuottamista digitaalisissa ympäristöissä laajan tekstikäsityksen mukaisesti.
      • Tartutaan lasten aloitteisiin ja syvennetään niitä digitaalisten ympäristöjen mahdollisuuksia hyödyntäen.
      • Tuetaan lapsen yksilöllisiä tapoja ilmaista itseään digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen. Rohkaistaan monipuoliseen ilmaisuun.
      • Luodaan ja rakennetaan uutta yhdessä. Toteutetaan yhteisöllisiä luovia projekteja, joissa on digitaalisia elementtejä.
      • Luodaan digitaalisissa ympäristöissä lapsia kiinnostavaa, ajankohtaista sisältöä lasten aloitteesta.
      • Käytetään kuvia ja videoita monipuolisesti.

    Esiopetuksessa

      • Kannustetaan lapsia toteuttamaan ideoitaan helppokäyttöisiä sovelluksia hyödyntäen.
      • Ruokitaan lasten mielikuvitusta ja leikitellään digitaalisten ympäristöjen mahdollisuuksilla.

    Vuosiluokilla 1-2 oppilas…

      • osaa ohjatusti tehdä aloitteita oman sisällön tuottamisesta digitaalisissa ympäristöissä.
      • osaa toteuttaa omia ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa digitaalisissa ympäristöissä.
      • osaa ohjatusti hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa näkyväksi tekemiseen.
      • osaa ilmaista itseään kuvan, videon, äänen ja tekstin avulla.
      • kokeilee, keksii, rakentaa ja luo uutta digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
    • osaa digitoida fyysisiä luovan työskentelyn tuotoksia. Oppilas innostaa muita oppilaita luovaan työskentelyyn digitaalisissa ympäristöissä. Oppilas löytää uusia tapoja ilmaista itseään digitaalisuutta monipuolisesti hyödyntäen.

    Vuosiluokilla 3–6 oppilas…

      • osaa tehdä aloitteita oman sisällön tuottamisesta digitaalisissa ympäristöissä.
      • osaa hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa näkyväksi tekemiseen. Oppilas osaa valita tarkoituksenmukaisen ympäristön työskentelylleen.
      • osaa käyttää luovan työskentelyn ympäristöjä monipuolisesti.
    • osallistuu luovan tuottamisen verkkoyhteisöihin. Oppilas pyrkii aktiivisesti parantamaan yhteistä luovaa digitaalista prosessia.

    Vuosiluokilla 7–9 oppilas…

      • tuo aktiivisesti esiin omaa ajatteluaan ja omia kiinnostuksenkohteitaan digitaalisuutta hyödyntäen.
      • ilmaisee rohkeasti ja yksilöllisellä tavalla ajatuksiaan yhteisöllisessä digitaalisessa ympäristössä.
      • osaa vertailla erilaisia digitaalisia välineitä ja valita omaa yksilöllistä ilmaisuaan parhaiten tukevan vaihtoehdon.
    • osoittaa erityistä osaamista luovissa digitaalisissa prosesseissa. Oppilas toimii kannustavasti ja muiden osaamista arvostaen yhteisissä luovissa digitaalisissa prosesseissa.

    Muut tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kuvaukset

    Muut osaamisalueet