Siirry sisältöön

Sivun sisältö

    Suodata listausta

    Yhteisöllisyys

    Varhaiskasvatuksessa

      • Digitaalisissa ympäristöissä kiinnitetään erityistä huomiota yhteisölliseen tapaan työskennellä.
      • Digitaalisia mahdollisuuksia hyödynnetään, kun luodaan ympäristöä, jossa kaikki pääsevät loistamaan kehityksensä, ikävaiheensa ja edellytystensä mukaan.
      • Yhteisöllisessä digitaalisessa työskentelyssä kiinnitetään erityistä huomiota tunne- ja vuorovaikutustaitoihin.
      • Digitaalisia mahdollisuuksia hyödynnetään erilaisiin rooleihin eläytymisessä.
      • Henkilöstö hyödyntää digitaalisia ympäristöjä yhteydenpidossa huoltajiin vuorovaikutusta vahvistaen. Hyödynnetään suljettuja yhteisöllisiä palveluja tarkoituksenmukaisesti.
      • Lasten kanssa harjoitellaan käytössä olevan digitaalisen ympäristön sisällöntuotantoa.
      • Mahdollistetaan yksilöllisten ja korvaavien kommunikaatiokeinojen käyttö.
      • Opetellaan tunnistamaan emojeja vuorovaikutuksessa.
      • Pidetään yllä myönteistä suhtautumista digitaalisiin vuorovaikutteisiin ympäristöihin.
      • Ratkaistaan mahdollisia digitaalisissa ympäristöissä kohdattuja ongelmia yhdessä.
      • Harjoitellaan sosioemotionaalisia taitoja.
      • Harjoitellaan toimimaan kiusaamista ennaltaehkäisten.

    Esiopetuksessa

      • Harjoitellaan yhteydenottamista ja vuorovaikutusta digitaalisissa ympäristöissä.
      • Opetellaan emojien tarkoituksenmukaista käyttöä.
      • Harjoitellaan hyviä tapoja digitaalisissa ympäristöissä toimimisessa.

    Vuosiluokilla 1-2 oppilas…

      • osaa ohjatusti käyttää koulun käytössä olevia yhteisöllisiä digitaalisia ympäristöjä.
      • osaa vuorovaikutuksellisten sovellusten käytön ikäänsä nähden tarkoituksenmukaisesti.
      • osaa soittaa ja vastata puheluun tai videopuheluun.
      • osaa käyttää yksinkertaisia viestitoimintoja.
      • osaa lähettää ja vastaanottaa ääni- ja videoviestejä.
      • ymmärtää, mikä on sähköposti, ja harjoittelee sähköpostin lähettämistä ja vastaanottamista.
      • osaa jakaa kokemuksiaan digitaalisista ympäristöistä.
      • kunnioittaa ja huomioi muita toimiessaan digitaalisissa ympäristöissä. Oppilas toimii kiusaamista ehkäisevästi.
      • osaa ohjatusti ratkoa digitaalisissa ympäristöissä mahdollisesti syntyviä konfliktitilanteita.
    • kannustaa muita oppilaita yhteisöllisyyteen.

    Vuosiluokilla 3–6 oppilas…

      • osaa koulun käytössä olevien yhteisöllisten digitaalisten ympäristöjen käytön.
      • osaa hyödyntää sovellusten vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia.
      • käyttää yhteisöllisiä digitaalisia ympäristöjä tarkoituksenmukaisesti.
      • osaa lähettää sähköpostia ja vastata siihen hyvien tapojen mukaisesti ja tilanteeseen tarkoituksenmukaisella tavalla.
      • ottaa vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä.
    • osallistuu koulun yhteiseen sisällöntuotantoon.

    Vuosiluokilla 7–9 oppilas…

      • hyödyntää monipuolisesti vuorovaikutteisia digitaalisia ympäristöjä.
      • ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen digitaalisissa ympäristöissä tapahtuvassa oppimisessa.
      • toimii yhteisöllisyyttä rakentaen käyttäessään sosiaalista mediaa.
      • ymmärtää sosiaalisen median toimintaperiaatteita.
      • käyttää sähköpostia ja muita viestinnän välineitä tilanteen edellyttämällä tavalla.
      • osallistuu aktiivisesti työskentelyyn yhteisöllisissä digitaalisissa ympäristöissä.
      • osaa ratkoa digitaalisissa ympäristöissä mahdollisesti syntyviä konfliktitilanteita.
      • osaa olla vuorovaikutuksessa koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa myös kansainvälisissä yhteyksissä.
      • kunnioittaa ja arvostaa moninaisuutta kaikissa digitaalisissa ympäristöissä.
    • ottaa rakentavasti kantaa ristiriitaisiin tai tunteita herättäviin aiheisiin digitaalisesti. Oppilas edistää toiminnallaan yhteistyön onnistumista digitaalisissa ympäristöissä.

    Osallisuus

    Varhaiskasvatuksessa

      • Vahvistetaan lapsen uskoa hänen omiin vaikuttamismahdollisuuksiinsa hyödyntämällä digitaalisia ratkaisuja. Luodaan rakenteita, jotka edistävät lapsen vaikuttamismahdollisuuksia.
      • Digitaalisia ympäristöjä käytetään lasten ajatusten ja mielenkiinnon kohteiden näkyväksi tekemisessä.
      • Lapset ovat aktiivisesti mukana digitaalisen leikin ja oppimisen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
      • Varmistetaan jokaisen lapsen monipuoliset osallistumisen mahdollisuudet.

    Esiopetuksessa

      • Lasten kanssa tutustutaan osallisuutta lisääviin digitaalisiin ympäristöihin.

    Vuosiluokilla 1-2 oppilas…

      • osaa ohjatusti käyttää osallisuutta edistävää digitaalista ympäristöä.
      • osaa ohjatusti osallistua vuoropuheluun digitaalisissa ympäristöissä.
      • osaa nostaa esiin itselleen merkityksellisiä kysymyksiä ja aiheita digitaalisessa ympäristössä.

    Vuosiluokilla 3–6 oppilas…

      • osallistuu työskentelyyn, keskusteluun ja vaikuttamiseen koulun digitaalisessa ympäristössä.
      • ymmärtää mahdollisuuksiaan vaikuttaa digitaalisissa ympäristöissä.
      • osaa tehdä aloitteita digitaalisissa ympäristöissä.
      • osaa olla vuorovaikutuksessa erilaisten ryhmien kanssa digitaalisissa ympäristöissä.

    Vuosiluokilla 7–9 oppilas…

      • osallistuu aktiivisesti ja rakentavalla tavalla työskentelyyn koulun käytössä olevissa yhteisöllisissä digitaalisissa ympäristöissä.
      • ymmärtää digitaalisten ympäristöjen merkityksen yhteiskunnallisessa toiminnassa.
      • tarkastelee ja arvioi mahdollisuuksiaan vaikuttaa digitaalisissa ympäristöissä.
      • on valmiuksia toimia aktiivisena kansalaisena digitaalisessa yhteiskunnassa.
      • osaa osallistua koulun toimintaan ja kehittämiseen koulun digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
      • löytää oikean digitaalisen foorumin viedäkseen itselleen tärkeitä asioita eteenpäin.
      • osaa osallistua ajankohtaiseen keskusteluun digitaalisissa ympäristöissä.

    Muut tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kuvaukset

    Muut osaamisalueet