Vuorovaikutus
Sivun sisältö
Yhteisöllisyys
Varhaiskasvatuksessa
- Digitaalisissa ympäristöissä kiinnitetään erityistä huomiota yhteisölliseen tapaan työskennellä.
- Digitaalisia mahdollisuuksia hyödynnetään, kun luodaan ympäristöä, jossa kaikki pääsevät loistamaan kehityksensä, ikävaiheensa ja edellytystensä mukaan.
- Yhteisöllisessä digitaalisessa työskentelyssä kiinnitetään erityistä huomiota tunne- ja vuorovaikutustaitoihin.
- Digitaalisia mahdollisuuksia hyödynnetään erilaisiin rooleihin eläytymisessä.
- Henkilöstö hyödyntää digitaalisia ympäristöjä yhteydenpidossa huoltajiin vuorovaikutusta vahvistaen. Hyödynnetään suljettuja yhteisöllisiä palveluja tarkoituksenmukaisesti.
- Lasten kanssa harjoitellaan käytössä olevan digitaalisen ympäristön sisällöntuotantoa.
- Mahdollistetaan yksilöllisten ja korvaavien kommunikaatiokeinojen käyttö.
- Opetellaan tunnistamaan emojeja vuorovaikutuksessa.
- Pidetään yllä myönteistä suhtautumista digitaalisiin vuorovaikutteisiin ympäristöihin.
- Ratkaistaan mahdollisia digitaalisissa ympäristöissä kohdattuja ongelmia yhdessä.
- Harjoitellaan sosioemotionaalisia taitoja.
- Harjoitellaan toimimaan kiusaamista ennaltaehkäisten.
Esiopetuksessa
- Harjoitellaan yhteydenottamista ja vuorovaikutusta digitaalisissa ympäristöissä.
- Opetellaan emojien tarkoituksenmukaista käyttöä.
- Harjoitellaan hyviä tapoja digitaalisissa ympäristöissä toimimisessa.
Vuosiluokilla 1-2 oppilas…
- osaa ohjatusti käyttää koulun käytössä olevia yhteisöllisiä digitaalisia ympäristöjä.
- osaa vuorovaikutuksellisten sovellusten käytön ikäänsä nähden tarkoituksenmukaisesti.
- osaa soittaa ja vastata puheluun tai videopuheluun.
- osaa käyttää yksinkertaisia viestitoimintoja.
- osaa lähettää ja vastaanottaa ääni- ja videoviestejä.
- ymmärtää, mikä on sähköposti, ja harjoittelee sähköpostin lähettämistä ja vastaanottamista.
- osaa jakaa kokemuksiaan digitaalisista ympäristöistä.
- kunnioittaa ja huomioi muita toimiessaan digitaalisissa ympäristöissä. Oppilas toimii kiusaamista ehkäisevästi.
- osaa ohjatusti ratkoa digitaalisissa ympäristöissä mahdollisesti syntyviä konfliktitilanteita.
- kannustaa muita oppilaita yhteisöllisyyteen.
Vuosiluokilla 3–6 oppilas…
- osaa koulun käytössä olevien yhteisöllisten digitaalisten ympäristöjen käytön.
- osaa hyödyntää sovellusten vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia.
- käyttää yhteisöllisiä digitaalisia ympäristöjä tarkoituksenmukaisesti.
- osaa lähettää sähköpostia ja vastata siihen hyvien tapojen mukaisesti ja tilanteeseen tarkoituksenmukaisella tavalla.
- ottaa vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä.
- osallistuu koulun yhteiseen sisällöntuotantoon.
Vuosiluokilla 7–9 oppilas…
- hyödyntää monipuolisesti vuorovaikutteisia digitaalisia ympäristöjä.
- ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen digitaalisissa ympäristöissä tapahtuvassa oppimisessa.
- toimii yhteisöllisyyttä rakentaen käyttäessään sosiaalista mediaa.
- ymmärtää sosiaalisen median toimintaperiaatteita.
- käyttää sähköpostia ja muita viestinnän välineitä tilanteen edellyttämällä tavalla.
- osallistuu aktiivisesti työskentelyyn yhteisöllisissä digitaalisissa ympäristöissä.
- osaa ratkoa digitaalisissa ympäristöissä mahdollisesti syntyviä konfliktitilanteita.
- osaa olla vuorovaikutuksessa koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa myös kansainvälisissä yhteyksissä.
- kunnioittaa ja arvostaa moninaisuutta kaikissa digitaalisissa ympäristöissä.
- ottaa rakentavasti kantaa ristiriitaisiin tai tunteita herättäviin aiheisiin digitaalisesti. Oppilas edistää toiminnallaan yhteistyön onnistumista digitaalisissa ympäristöissä.
Osallisuus
Varhaiskasvatuksessa
- Vahvistetaan lapsen uskoa hänen omiin vaikuttamismahdollisuuksiinsa hyödyntämällä digitaalisia ratkaisuja. Luodaan rakenteita, jotka edistävät lapsen vaikuttamismahdollisuuksia.
- Digitaalisia ympäristöjä käytetään lasten ajatusten ja mielenkiinnon kohteiden näkyväksi tekemisessä.
- Lapset ovat aktiivisesti mukana digitaalisen leikin ja oppimisen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- Varmistetaan jokaisen lapsen monipuoliset osallistumisen mahdollisuudet.
Esiopetuksessa
- Lasten kanssa tutustutaan osallisuutta lisääviin digitaalisiin ympäristöihin.
Vuosiluokilla 1-2 oppilas…
- osaa ohjatusti käyttää osallisuutta edistävää digitaalista ympäristöä.
- osaa ohjatusti osallistua vuoropuheluun digitaalisissa ympäristöissä.
- osaa nostaa esiin itselleen merkityksellisiä kysymyksiä ja aiheita digitaalisessa ympäristössä.
Vuosiluokilla 3–6 oppilas…
- osallistuu työskentelyyn, keskusteluun ja vaikuttamiseen koulun digitaalisessa ympäristössä.
- ymmärtää mahdollisuuksiaan vaikuttaa digitaalisissa ympäristöissä.
- osaa tehdä aloitteita digitaalisissa ympäristöissä.
- osaa olla vuorovaikutuksessa erilaisten ryhmien kanssa digitaalisissa ympäristöissä.
Vuosiluokilla 7–9 oppilas…
- osallistuu aktiivisesti ja rakentavalla tavalla työskentelyyn koulun käytössä olevissa yhteisöllisissä digitaalisissa ympäristöissä.
- ymmärtää digitaalisten ympäristöjen merkityksen yhteiskunnallisessa toiminnassa.
- tarkastelee ja arvioi mahdollisuuksiaan vaikuttaa digitaalisissa ympäristöissä.
- on valmiuksia toimia aktiivisena kansalaisena digitaalisessa yhteiskunnassa.
- osaa osallistua koulun toimintaan ja kehittämiseen koulun digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
- löytää oikean digitaalisen foorumin viedäkseen itselleen tärkeitä asioita eteenpäin.
- osaa osallistua ajankohtaiseen keskusteluun digitaalisissa ympäristöissä.