Lisätyn todellisuuden esimerkkejä
Lisätty todellisuus (AR, augmented reality) on helppokäyttöinen teknologia, jonka avulla ympäristöön voidaan tuoda digitaalisia sisältöjä. Lisätyn todellisuuden avulla eri-ikäiset oppijat voivat tuottaa luovaa sisältöä, rakentaa tietoa yhdessä tai tarkastella muiden tuottamia sisältöjä. Voit tutustua lisättyyn todellisuuteen ja sen hyödyntämiseen perusopetuksessa oheisen interaktiivisen kuvan avulla. Lisäksi löydät innostavia ja oppilaita aktivoivia tapoja lisätyn todellisuuden hyödyntämiseen esi- ja perusopetuksessa.
Klikkaa tästä tarkastellaksesi kuvaa saavutettavassa muodossa
AR-tehtäviä esi- ja perusopetukseen
Lisätyn todellisuuden esimerkkitehtävät toteutetaan 3DBear AR -sovelluksella, jonka voi ladata Appstoresta ja Google Playsta. Sovellus sekä esitetyt tehtävät ovat käyttäjille ilmaisia eivätkä vaadi kirjautumista.
Kokeile ennakkoluulottomasti lisätyn todellisuuden sovelluksia! Opetuksen ja varhaiskasvatuksen käyttöön soveltuvia lisätyn todellisuuden palveluita on muitakin kuin näissä esimerkeissä esitellyt.
Varmista aina, että käyttöön ottamasi sovellus on EU:n tietosuoja-asetuksen ja kansallisen lainsäädännön mukainen. Kysy lisätietoa opetuksen ja varhaiskasvatuksen järjestäjältä, jonka palveluksessa työskentelet.
Alla on erilaisia tehtäviä kielen oppimisen sekä liikunnan ja biologian opetuksen tueksi. Tehtävät tukevat laajasti opetussuunnitelmien perusteiden tavoitteita ja sisältöjä, jotka on avattu tarkemmin jokaisen tehtävän kohdalla.
Lisätyn todellisuuden tehtävät edistävät muun muassa seuraavia laaja-alainen osaamisen tavoitteita
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
- Oppilaita kannustetaan kokeilemaan erilaisia ilmaisutapoja ja nauttimaan tekemisen ja ilmaisun ilosta.
- Koulutyössä luodaan innostavia tilaisuuksia harjaannuttaa sosiaalisia taitoja, kekseliäisyyttä, suunnittelu- ja ilmaisutaitoja sekä käden taitoja. Oppilaita kannustetaan arvostamaan ja hallitsemaan omaa kehoa ja käyttämään sitä tunteiden ja näkemysten, ajatusten ja ideoiden ilmaisemiseen.
Monilukutaito (L4)
- Oppilaita ohjataan kehittämään monilukutaitoaan ja tulkitsemaan, tuottamaan ja arvioimaan yhä moninaisempia tekstejä erilaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolijärjestelmien sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa.
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
- Tieto- ja viestintäteknologiaa (tvt) hyödynnetään monipuolisesti eri oppiaineissa ja muussa koulutyössä ja vahvistetaan yhteisöllistä oppimista.
- Oppilaat oppivat käyttämään erilaisia laitteita, ohjelmistoja ja palveluita sekä ymmärtämään niiden käyttö- ja toimintalogiikkaa.
- Oppilaita kannustetaan toteuttamaan tvt:n avulla ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa.